Rodney Gutierrez-Cortez - Vocals

Leave You to the Flies (EP 2012)

Recorded at various times between October and November 2012 at Twisting Serpent Studios.
Produced by Blood of Serpents and Lars Broddesson.

Released 2013-01-22
Reviewed 2013-03-05

Ett medvetande gjort för mord, det låter dramatiskt får man väl ändå tillstå och det börjar ganska intressant också. Det är ett svenskt band vi har att göra med dessa blod av ormar som sägs bekänna sig till döds- och thrashmetallgenren, en liten kombination av de båda sägs det. Det är deras andra EP sedan de debuterade 2012 och den innehåller fem stycken spår som ska lyfta bandet mot högre höjder. I övrigt vet jag inte så värst mycket om dem eftersom det inte finns så värst mycket information att finna om dem men det är förstås inte det viktigaste. Det viktigaste är vad jag kommer till härnäst, nämligen de fem spåren på denna EP.

Det börjar med ett litet talat parti för att komma i rätt stämning och sedan börjar albumet på allvar med en musik som antagligen bäst beskrivs som dödsmetall med inslag av thrash metall. Det är ganska tungt och sången är vrålad på ett sätt som hörs hos vissa thrash metallband, tempot är inte så högt men ganska varierat och det känns ganska råbarkat och inte så finputsat som mycket av den mer kommersiella musiken i samma genre kan beskrivas vara. Fem spår som spelas klart på 25 minuter, som känns väl sammansatta och väl uttänkta så onekligen finns det potential och kunskap hos denna kvartett. Men det är inte alltid potential och kvalité går hand i hand så vad ska vi säga om den saken?

Jag tycker att ljudbilden är lite ruffig men den fungerar, jag tycker också att låtarna fungerar ganska bra och så länge du inte spelar något riktigt bra producerat före så är inte heller den lite oputsade ljudbilden något större problem. Jag hade gärna sett lite mer variation i låtarna och gärna sett att låtarna var lite mer dynamiska men samtidigt är det bra och förutom dessa småsaker jag just varit inne på så finns det inte mycket att klaga på när det gäller dessa herrar.

Det är ett bra album men det känns lite lågbudget och för min del hade det definitivt inte skadat med lite mer polerad produktion. Man kan dock inte få allt och för den som uppskattar musik av det extremare slaget kan detta med mycket stor sannolikhet vara en intressant bekantskap. De gör inte mycket väsen av sig kan det tyckas och det finns inte alltför mycket att finna om dem på internet men Blood of Serpents är definitivt värda att titta närmare på för att denna EP är bra och om de kan fila till några småsaker så är jag ganska säker på att de kommer att bli riktigt spännande i framtiden.

Tre liknande band: Destruction/By the Patient/Deus Otiosus