Mixed by: Christian Cummings, Signature Studios in San Diego, US
& Erik Nerback, The Basement in Säter, Sweden.

Released 2013-08-20
Reviewed 2013-10-27

benesser.se
doolittle group

Det är nästan två skivor vi får på Benessers debutalbum 'The Start Of Something New'. En skiva som låter som en hårdrockskiva och en som låter som en proggskiva. Och med progg menar jag inte den typen av musik som vänsterfalangen höll på larva sig med under 70-talet utan att det är en aning experimentellt, oförutsägbart och tvetydligt. På något sätt förklarar sig allt detta när jag läser att Benesser spelat i femton år innan de fått ihop den här skivan - det här är ett klassiskt exempel på en skiva sammansatt av spår som tillkommit under lång tid.

Albumet är 47 minuter långt och uppdelat på nio spår på mellan 3 och 7 1/2 minuter. Det finns inget jättetydligt mönster i när och hur de lite mer traditionella hårdrocklåtar och när dessa lite mer annorlunda låtarna kommer, men det känns som det är lite mer av det experimentella i mitten och lite mer traditionellt i början och på slutet. Personligen tycker jag bättre om bandets experimentella drag och det skulle inte förvåna mig om det är denna sida som utvecklat sig mer med tiden och inte tvärtom.

De individuella insatserna måste berömmas lite extra därför att det är inga lätta saker de försöker sig på och lyckas ro hem. Gitarrerna är kanske det som märks mest och först eftersom de är så påtagligt annorlunda mot hur det brukar låta men det är inte det enda som görs bra på albumet. Robert Olssons sång är minst lika välgjord och det är fantastiskt hur han lyckas dra ut sången så rent och snyggt, hur han kan variera tonläge så mycket och ändå låta bra på dem alla samt förstås hur han kan växla om mellan dessa så fläckfritt. Trummorna håller sig väldigt anonyma, men gör ett fantastiskt jobb med att leda musiken utan att ens märkas särskilt tydligt. Det är en konst att spela bra trummor utan att gå till överdrift med att visa upp det men en stor bunt med beröm till David Olsson som lyckas med precis detta.

Större delen av skivan känns som den går i ett hyfsat lågt tempo, men stundtals blommar de upp rejält med riktigt tunga och hårda låtar i snabbare tempo. En av de mest "hårdrockiga" låtarna är avslutningsspåret, tillika titelspåret, som både är hård, snabb och fylld med aggressiva soloinstrument. Variationen är ett av bandets vapen, soloprestationerna ett annat och den professionella känslan som hela det här albumet utstrålar ett tredje. Det är en ganska liten men ack så farlig vapenarsenal som jag tror kan bli väldigt farlig när det här bandet blivit ännu mer stridsvana.

'The Start Of SOmething New' är ett album du definitivt bör kolla upp om du tycker om finstämd rockmusik som varken är rädd att vara långsam och gå på känsla eller att bli tuff, hård och snabb när det väl behövs. 15 års väntan värda att väntas.

Label: Doolittle/Connecting Music
Tre liknande band: Tad Morose/Muse/Radiohead