Brian O'Kane (bass guitar)

Recorded at Parlour Studios, England
Artwork by Kym McCauley

Released 2012-08-16
Reviewed 2013-04-24

bakkenband.com

En hjältes död, det är vad nordirländarna i Bakken vill förmedla till oss lyssnare. Ett intressant bandnamn som känns mer norskt än nordirländskt och dessutom bjuder det på ett album som andas klassisk heavy metal. På utsidan alltså, deras logo och omslagsstil känns väldigt klassiskt heavy metalliska och det är också vad bandet sägs spela på detta deras debutalbum som släpptes förra året. Men tro inte att det är mitt fel att jag recenserar det så sent, för det var inte länge sedan detta album damp ned i min mailkorg så jag har faktiskt varit snabb. Snabbt har det även gått för detta band som bildades 2011 och alltså släppte debuten 2012, frågan är när vi får se nästa album, eller vi kanske ska hålla till godo med detta ett tag.

Heavy metal, mer skulle jag väl egentligen inte behöva säga. Det är genretypisk heavy metal med lite inslag av den germanska skolans power metal och lite andra mindre prominenta influenser här och där. Lite opolerade känns de utan att för den skulle vara helt utan sofistikation för lite sådant står faktiskt att finna bland de åtta spåren på detta album. Ett album med ett förvånande djup men också en förvånansvärt bra produktion, det känns onekligen som något annat än ett vardagligt självproducerat album. Jag tycker att Bakken visar upp goda musikaliska kunskaper, väl värda att få exponeras i form av väl säljande album. Ska jag säga något mer är det att albumet är faktiskt ganska väl varierat även om det vid första anblick kan tyckas ganska stereotypt för hur många gånger har vi inte hört rock-/metalalbum som inleds med något som påminner om ett flyglarm? Ganska många och bandets stilistik känns igen, men jag tycker ändå att de samtidigt sätter en hyfsat egen prägel på det.

Jag tycker att Bakken är väl värda att lyftas fram, deras musik är bra, underhållande och trevlig att lyssna till. Traditionell heavy metal med bra drag och ett hyfsat djup i låtmaterialet, det är vad det handlar om och jag tycker att de träffar rätt med det mesta i sin musik. Visst, jag skulle ha velat höra en bättre sångare och kanske någon riktigt fantastisk låt men är samtidigt väl medveten om att man inte kan få allt och du får trots allt väldigt mycket av dessa herrar.

Bäst är Mystic Mogul tillsammans med Fortress of Evil och kanske någon mer, hela låtmaterialet är dock ganska jämbördigt sett till kvalitén så det är utan tvekan ett genomgående kvalitativt album detta. Så de kan inte bara bygga stora och fixa med båtar i Belfast, de kan också göra underhållande musik. Bakkens hjältedöd är definitivt värd att titta närmare på, det är ett väldigt bra album.

Label: Self released/Future PR
Tre liknande band: Iron Maiden/Helloween/Iron Savior