Roger Pettersen - bass
Trond Vilnes - drums

Mixed by Beau Hill

Released 2013-01-28
Reviewed 2013-03-06

mighty music

Aventyrliga norrmän släppte nyligen sitt debutalbum som är ett ganska drivet sådant, frågan är dock hur drivna norrmännen är i sin musikaliska utövning. De har med sig en kompetent producent som mixare av detta debutalbum som har ett inte alltför spännande skivomslag. Det snackas om rakt-i-fejset-rock’n roll och sådant och det brukar ju innebära väldigt blandade resultat beroende på vilka band det handlar om. Det talas förstås om stora band i genren men också lite grann om inslag från Motörhead och Billy Idol, det handlar om traditionell rock tycker jag att vi kan säga.

Det är rakt på, inga krusiduller utan hederlig rock/hårdrock med tydliga refränger och ett oförtrutet rockande från start till mål i låtarna, låtar med hög intensitet tycker jag att vi kan säga. Tempot är ganska högt rakt igenom och musiken är lätt att ta till sig samtidigt som jag tycker att det ändå har ett tillräckligt djup för att hålla en intresserad längre än de första två genomspelningarna. Det är inget direkt nyskapande dock så om du är ute efter det får du nog rikta blicken i en annan riktning för i Driven finner du inte något sådant, det är dock ett album som är bra i speltid med sina 32 minuter på tio spår. Korta intensiva rocklåtar är vad norska Aventyr alltså har att erbjuda.

De erbjuder också bra skit tycker jag, alla tio spår är underhållande och fungerar väl både som bilåkarmusik och musik att lyssna på. Ett helt klart intressant och bra album tycker jag även om man kan ha lite invändningar mot dess originalitet och sådant men när det är av väldigt hög kvalité kan man ha mer överseende med fantasilöshet. Det är bättre än mycket i denna ganska traditionella och raka rockgenre men det riskerar ändå att komma bort lite grann med tanke på bristen av unikum i låtmaterialet. Bäst är dock det inledande titelspåret och det näst sista spåret Empty Bottles och jag gillar detta album även om jag måste anmärka lite grann på att de kör mycket gammal skåpmat.

I förlängningen måste Aventyr hitta en mer egen stil för att lyckas riktigt bra men på detta album tycker jag trots allt att de gör det bra, sångaren är bra och bandets musik är väldigt bra så det är ett kul album att lyssna på även om det förstås kanske inte står ut sådär överdrivet mycket i jämförelse med mycket annat i genren. Men om du gillar klassisk och rivig rockmusik bör du definitivt tilltalas av detta album.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Backyard Babies/H.E.A.T./Helix