Recorded on May 4th 2010 in Basel, Switzerland

Released 2012-11-23
Reviewed 2013-01-30

originalasia.com
johnwetton.com
rogerdean.com

Asia har, enligt Wikipedia, släppt 22 livealbum före detta album och frågar ni mig är det verkligen inte nödvändigt med ytterligare ett då. Det hela började 1991 med 'Live In Moscow', därefter släppte de ingenting på några år innan galenskapen började. Asia släppte fyra stycken liveskivor bara 1997 och sedan släppte de ytterligare fyra 2002, trots att de släppt tre stycken året innan. 1999, 2003, 2004, 2007 och 2010 släppte de dessutom två livealbum och det är möjligtvis så att alla inte är officiella album eftersom bara två av dem står med i diskografin på Asias officiella webbsida (och vi vet ju alla att Wikipedia inte är överdrivet pålitliga med det är det å andra sidan en hel del studioalbum som inte står med också). I vilket fall som helst - här är i alla fall 'Resonance', inspelat 2010 i Basel i Schweiz.

Vid det här laget vet säkert redan alla vilka Asia är och hur kompetenta bandet och dess musiker är. Det behövs kanske en närmare presentation för de allra yngsta som inte haft chansen att lära känna bandet och till er vill jag säga detta om Asia: De debuterade 1982 med sin mest framgångsrika och förmodligen bästa skiva, därefter har det i stort sett bara gått utför för bandet. Under några år på 80-talet var de t.o.m. nedlagda, i mitten på 00-talet skedde en stor kontrovers då i princip hela det dåvarande Asia kastades ut från bandet i förmån för originaluppsättningen. Samtliga musiker är kända från andra band och var det redan innan de bildade Asia (band som Yes, King Crimson, Uriah Heep och Emerson, Lake & Palmer osv).

Låtarna på 'Resonance' är hämtade från albumen fram till och inklusive 'Omega'. Efter detta har Asia släppt 'XXX' och kort efter den skivan släpptes lämnade Steve Howe bandet och ersattes alldeles nyligen av Sam Coulson. Fem av låtarna kommer från just 'Omega' som de släppte precis innan liveskivan spelades in. Fyra låtar var är hämtade från de två första skivorna och utöver detta har de en låt från 'Astra' och två från 'Phoenix'. Skivorna som släpptes mellan 1990 och 2004 finns inte representerade alls, vilket troligtvis beror på en kombination av att merparten av bandet inte var med i Asia under dessa år och att de inte innehåller samma klassiska låtar som de första skivorna gjorde.

Nu har jag rabblat väldigt mycket information och väldigt lite om hur skivan egentligen låter så - till saken nu. Hur låter 'Resonance'? Den låter oerhört välspelad, tillrättalagd och proper. Det är nästan så att man inte kan höra att det är en liveskiva över huvud taget och att det bästa beviset på att det faktiskt är det är de två spåren All's A Chord och The Valley Of Rocks som kommer efter varandra och är instrumentala uppvisningsspår för musikerna. Publiken hörs väldigt lite och mest bara mellan låtarna. Produktionen känns lite grand som den på 'XXX' - det där riktiga bettet saknas lite - det låter helt enkelt FÖR producerat, så att känslorna och energin har försvunnit. Och det är aldrig bra. Jag personligen tycker det är väldigt negativt - nog för att detta band handlar om konsten att uppträda och visa upp sig kanske snarare än något annat men det känns ändå lite grand som att de bara står där och spelar utan att engagera. Spelar bra… men det känns ändå som en axelryckning när de inte sprudlar av glädje och energi för det dem gör.

Det är måhända så att DVDn med sina 18 HD-kameror och allt vad det innebär kan leverera känsla och energi som man inte kan höra på skivorna men här på CDn finns de då i alla fall inte. Och det är den enda källan jag har att recensera så DVDn kan jag inte uttala mig om. Men gillar du Asia tror i alla fall jag att du skaffa DVDn före CDn därför att det garanterat ger mer livekänsla om inte annat. Jag har alltid tyckt liveskivor är ganska meningslösa, en film däremot är desto bättre - har du inte möjlighet att se konstellationen på plats är det alltid det näst bästa alternativet. En liveskiva kan vara bra, men det händer väldigt sällan och i Asias fall på 'Resonance' är det inte ett av dessa sällsynta fall. Välspelat, men tråkigt...

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: Yes/Steve Howe/John Wetton