The Divide Between Chaos & Order (2009)

Produced with Scott Atkins of Grindstone studio

Released 2013-08-07
Reviewed 2013-08-27

arceye.co.uk
hostile media

Hmm, pressmaterialet för Arceye citerar mängder med positiva omdömen om detta band, de nämns nästan som det bästa som hänt sedan någonting annat bra hände. Massor av recensenter tycks jubla högt över Arceye, åtminstone om vi ska tro pressmaterialet. Även om vi ska tro den sökmotor på internet som tillhandahålls av ett ondskefullt bolag som inget hellre önskar än att kunna kartlägga allt du gör tycks det positiva vara slående. Det är ju alltid bra, något mer gripbart som är riktigt bra är skivomslaget till detta album, vargen är ett fascinerande och älskvärt djur som jag önskar att vi hade fler av i våra skogar. Gärna i anslutning till byarna i Härjedalen eller Värmland.

At First Light, vid första ljus som den skulle hetat om den översatts till finlandssvenska är bandets andra album, det första kom 2009. Det är ett modernt thrash-/dödsmetallalbum med grooveinslag, men också med lite snygga atypiska inslag som man inte alltför ofta hör i genren. Väldigt modern musik, och riktigt snyggt producerad musik med mycket bra insatser från musikerna. Sången är lite dock lite tråkig, sångaren har inte styrkan eller omfånget som behövs i rösten. Varierad musik är det också och det bjuds på mycket intressanta infallsvinklar och sådant.

Du får tio intressanta spår på detta album, tio spår av modern aggressiv och svängig thrash metal. Du får också ett bra album, speciellt om du uppskattar genren. Personligen tycker jag dock inte att detta album helt griper tag i mig, det är bra inget snack om det men samtidigt känns det som ett sådant där perifert album som aldrig riktigt klarar av att fullständigt fånga min odelade uppmärksamhet. Många sköna riff får man dock när man lyssnar och jag måste säga att även om det inte griper tag i mig så är det fortfarande ett ganska starkt album. Givetvis måste ju betyget spegla vad jag kan bedöma utifrån de uppfattningar och fakta jag har, därav ett mittbetyg. Jag tror dock att den som är fanatiker av genren kommer att få en högre uppfattning om detta album, så det är rekommenderat för fans av genren men om du inte är fan av genren bör du nog provlyssna lite innan du köper.

Bäst är öppnande titelspåret som är det enda spår som egentligen tar tag i mig, ett intresse som sedan är lite i dalande genom resten av albumet förutom genom Sirius som också är lite av en höjdpunkt. Men det finns sedan också många snygga partier som kortvarigt väcker intresset hela tiden vilket gör att jag ändå håller detta album hyfsat högt. Inget av årets, eller decenniets bästa album men definitivt ett välgjort album och ett som bör tilltala fans av de tre liknande banden samt fans av modern thrash metal i allmänhet. Arceye - At First Light är nog inte för alla men om du tillhör målgruppen kommer du med alla sannolikhet ha ett riktigt trevligt album i det.

Label: Hostile Media/Future PR
Tre liknande band: Lamb Of God/Sylosis/Gojira