Dream On (1997)
Wonderland (1998)

Mastered by Martin Kronlund

Released 2013-05-24
Reviewed 2013-05-21

metalheaven

Om de kunde göra vad namnet antyder skulle det vara alldeles fantastiskt, men den svenska duons skivomslag lovar faktiskt inte sådär jättegott får man säga. De har funnits ett tag och gjorde en trio album på nittiotalet innan ett långt uppehåll föregick detta album som är det fjärde för Amaze Me. AOR handlar det om vilket man kan se på skivbolaget och de liknande banden och jag måste säga att internetrecensenterna faktiskt varit en aning kritiska till detta album (två av dem i alla fall) även om de där höga betygen också finns. Denna recensent brukar vara mer kritisk än många andra även om ett mittbetyg är det vanligaste och det är också det betyg som gäller för Amaze Me.

Deras AOR är ganska typisk, medryckande refränger och välputsad produktion. Inget speciellt egentligen, bara ”business as usual” inom genren. Klämkäckt och hyggligt välgjort, egentligen inget som sticker ut åt något håll gällande produktionsbiten. Den där riktiga hitlåten saknas, det finns ett gäng bra låtar men ingen riktigt vass hitlåt som griper tag i lyssnaren. Det är något jag definitivt saknar på detta album, det hade nog definitivt varit ett bättre album om det funnits. Vad som också saknas är lite mer variation, låtmaterialet blir lite enahanda och det trots att albumet inte är speciellt långt med strax över 40 minuters speltid.

Föga imponerande kanske man kan säga, men det skulle nog vara en aning fel eftersom albumet inte är dåligt på något sätt. Det är bara det att det heller inte är speciellt lysande. Jag vet inte vad mer jag borde säga om albumet egentligen, sångaren är väl både bra och mindre bra samtidigt. Inget speciellt egentligen och albumet är inte heller något speciellt ska jag väl egentligen säga.

Kort och gott kan jag säga att detta är ett hyggligt album, varken briljant eller dåligt. Kanske är det bara att de populerar en överbefolkad genre som gör mig så väldigt neutral eller så är det bara så att de inte har något alls som skiljer det från allt annat i genren. Så vi kan väl kalla det för ett ganska ordinärt AOR album.

Label: AOR Heaven/Germusica
Tre liknande band: Def Leppard/Toto/Journey