Cover artwork by Nathalia Suellen

Released 2013-11-25
Reviewed 2013-12-04

almah.com.br
edu falaschi
scarlet records

Almah viker upp sitt fjärde album, ett album som inte har det snyggaste skivomslaget jag sett. Det är före detta Angra sångaren Edu Falaschi som står bakom detta band och han gör det som sagt för fjärde gången. Senast tyckte jag att bandets Fragile Equality var hyfsad men saknade något så det kanske är upp till bevis för Edu med manskap denna gång. I övrigt finns väl inte så mycket att säga om detta band, de är från Brasilien och har tre album i bagaget och ton av kompetens förstås.

Power metal med melodiösa och lite episka inslag, känns väldigt fokuserat på melodier och kanske lite mindre på refrängerna som oftast inte är överdrivet medryckande även om sådant förekommer ganska ofta också. Edu sjunger ganska bra också, skön röst för den här typen av musik en röst som är relativt vanligt för power metal genren har han dock. Kanske inte speciellt unikt men inte direkt helt ordinärt heller så det är sådär lagom innovativt. Hyfsat varierat är det också även om en timme är att ta i när det gäller speltiden så jag tycker nog att det hade kunnat vara kortare och det hade gjort det bättre.

Men det är inte ett dåligt album på något sätt, snarare tvärtom då det är ett album att uppskatta. Ett kompetent utfört album, mycket fint producerat med en ljudbild som fungerar alldeles utmärkt. Om de inte glömt uttrycket ”less is more” hade de kunnat göra något fantastiskt men det har de uppenbarligen glömt. Men även om albumet tar lång tid att spela sig genom så är det riktigt bra, även om jag tröttnar lite mot slutet av albumet. Rekommenderat till fans av bandet och till power metal fans.

Definitivt ett bättre band än senast jag hörde dem, denna gång finns det ett par riktigt vassa låtar att ta fasta på, som andra spåret Beware the Stroke som är riktigt bra. Fjärde spåret Warm Wind är ett jag gillar väldigt mycket också, ett starkt skönt spår, lite av en hymn får man nog kalla det. Och sedan kan jag inte låta bli att nämna Treasure of the Gods som låter väldigt mycket som en Stratovariuslåt, jag trodde nästan att det kunde vara en cover för den byggs upp precis som något från nämnda finska band. Riktigt bra spår är det hursomhelst. En del av albumet är lite halvsömnigt men ingenting är dåligt så jag kan definitivt rekommendera detta album trots att jag har vissa reservationer kring den långa speltiden.

Label: Scarlet Records
Tre liknande band: Angra/Kamelot/Masterplan