Duality (2010)
…of Chaos and Law (EP 2003)

Mastered by Alan Douches at West-West Side studios in New York

Released 2013-05-01
Reviewed 2013-10-

venerate industries

Grekiska Agnes Vein har flugit lite under radarn för de flesta skulle jag tro, lite oförtjänt om man ska tro de som marknadsför bandet. Det är bandets andra album som jag fått sänt till mig och det kallas Soulship, och är ett album som på utsidan ser intressant ut. Albumet har ett intressant namn, sex spår och en speltid på omkring 38 minuter. Allt ser definitivt spännande ut på ytan men ibland kan skenet bedra och med en mörkare inriktning än tidigare kanske risken är att det blir för mörkt, en fälla många band fallit i.

Den mer extrema mörka metallen är en genre jag inte riktigt är fullt insatt i och detta är musik som inte är helt enkel att beskriva. Det går i ett släpande tempo med mycket tremoloriffande, det är ganska mörkt, atmosfäriskt. Släpigt, tungt och djupt är ord jag skulle vilja använda för att beskriva hur detta band låter. Jag måste tillstå att ljudbilden är snygg, det låter relativt påkostat och kvalitativt och inte som vissa band i genren, billigt och trist. Sången är ganska anonym och det passar väl på detta album där jag tycker att alla element faller väl på plats, det känns som ett väl genomarbetat och kvalitativt album måste jag säga.

Ett väldigt bra album utan några direkta svagheter, en solid enhet där ingenting sticker ut i vare sig negativ eller positiv riktning. Det är helheten och inte den enstaka låten som känns som bandets fokus på detta album. Jag tycker definitivt detta album förtjänar att synas på metalfanatikerns radar för att det är ett väldigt bra album, ett album som är sådär magiskt, det är uppslukande och det ockuperar lyssnarens tankar på alla sätt. Ett album som utan tvekan borde göra bandet stolta. Och jag gillar att de hållit speltiden på en moderat nivå med under 40 minuter, det gör att man aldrig hinner tröttna på något på albumet och gärna kan spela det två gånger i rad. Definitivt ett fint album, ett jag anser att ni borde titta lite närmare på.

Jag tycker definitivt att Agnes Vein gör ett intryck, deras album är underhållande, det är bra och det är djupt och ett album som kan spelas många gånger utan att vara tröttsamt. Dock vill jag utfärda lite av en varning, det kan krävas en eller ett par genomspelningar för att verkligen fastna. Ett varmt rekommenderat album, jag tycker definitivt att det är ett bra album.