9. Syhod (An Outcome)

Temnarod – all instruments, music & lyrics

Услед Змёрзламу Сонцу (2010)

Released 2012-11-23
Reviewed 2012-12-18

gardarika musikk

Vitryskt enmansband är detta, det låter väl alldeles fantastiskt? Speciellt när man inser att handlar om så kallad underjordisk svartmetall, då blir det onekligen roligt. Detta album släpptes redan 2011 i väldigt begränsad upplaga bränd på CD-R, nu släpps den på ett bolag. Frågan blir förstås om det verkligen finns ett behov av ett album som detta, och svaret på den saken torde bli att det gör det troligtvis inte. Givetvis finns det en två-tre fans av denna genre så några kommer säkert införskaffa detta album även om jag ställer mig tvekande till att så många gör det. Men är det något att ha för de som skaffar albumet då?

Det handlar om källarproducerad svartmetall utan några större finesser, enkelt argt och med ett billigt mörkt och skramligt ljudlandskap. Dessutom sjungs det på ryska eller snarare vitryska som uppenbarligen är det språk lyriken uteslutande är skriven på, jag visste inte ens att det var ett eget språk men det är väl som jämtländska eller gotländska. Det finns nio spår på albumet och det är väl ungefär lika varierat som ett vanligt svartmetallalbum och det klockar in på 56 minuter. Vi kan väl också innan vi går vidare tillägga att detta album inte är speciellt tungt och vrålandet låter tamt och tröttsamt precis som det brukar låta i genren.

Ett ganska tråkigt album som egentligen inte gör något för mig, det är segt, låter billigt och som att det varit producerat i en grotta, inte direkt 56 minuter väl spenderade enligt mitt tycke. Jag sitter mest och väntar på att albumet ska ta slut när jag spelar det och jag måste säga att det är svårt att finna någonting alls positivt att säga om detta album men det finns det finns lite intressanta tongångar där nere bland de grottgångar som utgör ljudlandskapet på detta album.

Nej Zaklon får tummen ner av mig och jag lämnar detta album åt de som redan är sålda på den här typen av musiken, vi övriga kan med gott samvete titta i en annan riktning när vi söker efter nästa intressanta album att sätta tänderna i. Svarta löv är helt enkelt ingenting för mig, speciellt inte de viskande.