Sodominate (Demo 2009)
Damnatio Ad Bestias (demo compilation 2012)

Released 2012-11-10
Reviewed 2012-12-31

vomitchapel.fatherbefouled.com
osmose

För knappt ett år sedan recenserade jag den första utgåvan från Vomitchapel. Den hette 'Damnatio Ad Bestias' och var en av de absolut värsta upplevelser jag tagit mig igenom i mitt liv som recensent. Sedan dess har jag tagit mig igenom ytterligare ett par riktiga spypåsar men Vomitchapel har nog ändå utmärkt sig i den absoluta botten som ett unikum i hur illa det verkligen kan låta. Och nu har de precis släppt en andra skiva - 'The House Of The Lord Despoiled' kallas den och trots att det inte borde vara möjligt är den faktiskt ännu sämre än första albumet.

Skivbolaget skriver att "'The House of the Lord Despoiled' is a bestial, perverted attack on all that is holy.
A bulldozer attack of 10 sordid hymns to the flesh and the mockery of christ" - alltså att Vomitchapel ger sig på allt vad kristendom heter. Hur detta skulle vara något positivt övergår mitt förstånd, men satanister beter sig också på ett märkligt och oförutsägbart sätt - ungefär som andra religiösa fanatiker - så det känns samtidigt inte heller som något förvånande att de kläcker ur sig sådana idiotier. Speciellt inte när man betänker vilken kass skiva de släpper.

Skivan inleder med ett bröl - något som sedan fortsätter hela skivan igenom. Till vrålet har enmannabandet lagt en matta av mörka och fullständigt omusikaliska ljud. Som jag alltid gör när jag recenserar album dammsög jag nätet på recensioner och information om skivan i fråga, vilket många gånger kan vara rätt lustigt. Den här gången tyckte jag den roligaste kommentaren kom från någon snubbe som hävdade att speltiden om 27 minuter var så pass negativ att hela skivan blev en besvikelse. Och det var inte att 27 minuter var alldeles för mycket - som jag känner - utan att det var för lite, den borde ha varit längre! Hur någon kan vilja att en skiva som låter så här ska vara längre övergår allt det lilla förstånd jag hört det ryktas om att jag skulle ha, för det här låter förjävligt!

De personer jag kan tänka mig gillar detta är samma personer som går närmare byggarbetsplatser som borrar hål i asfalt bara för att höra det härliga soundtracket från borren. Det är ungefär samma personer som anländer till hemmafesterna vid etttiden och lägger sig i badkaret så att de får höra de underbara ljuden av folk som spyr resten av natten. Jag kan också tänka mig att det är samma personer som springer på joggingrundor med ljudet av hundar som skäller i lurarna.

Det finns verkligen ingenting att hämta på den här skivan för någon som tycker om musik - oavsett vilken genre man tycker om därför att vad du får på den här skivan är ungefär samma ljud som du får om du sätter en mick mot arslet när du skiter. De som gillar detta är människor som inte bryr sig det minsta om musiken utan som enbart är ute efter diverse satanism och mörka ljud. Det här är liksom varken dödsmetall eller svartmetall eller någon annan form av metall - det här är ren dynga. Det är som en lerpöl jämfört med annan musik som i jämförelse är ett badkar. Det är smutsigt, illaluktande och dåligt för dig. Som musikalbum däremot är det fullständigt idiotiskt, uselt och bortkastat. Undvik det!

Label: Avocado Records/Osmose
Tre liknande band: Black Witchery/Profanatica/Archgoat
Betyg: HHHHHHH (1/7)