Shine (1995)
Take Out & Served Up Live (1996)
The Last Sunset - Farewell 2007 (2007)

Released 2012-04-20
Reviewed 2012-04-20

tyketto.de

Amerikanska rockbandet Tyketto är ett ganska typiskt Frontiersband, ett band som var hyfsat stora under nittiotalet och sedan försvann för att sedan åter dyka upp ett decennium eller så senare. Dig in Deep heter deras senaste album och det är ett album med ett omslag som inte direkt kan omnämnas som ett fantastiskt sådant, snarare ett ganska meningslöst sådant. Det ska vara deras första album på arton år vilket sägs ha varit lite av en utmaning då bandets medlemmar ska vara spridda runt om på denna glob, och visst kanske det är sant men frågan är vad deras nya musik har att erbjuda för att det faktiskt ska kännas värt att komma med ett nytt album efter all denna tid utan nyskapat material.

Klassisk melodiös rock är vad det handlar om när du spelar Tyketto i din skivspelare, inga konstigheter bara klämkäcka rocklåtar med medryckande refränger, gott om energi och en typisk åttiotals rocksångarröst. Variationer på ett tema är vad vi får genom de elva spåren som tar dig 45 minuter att spela dig igenom, det är ett hyfsat omfång på låtarna trots att de samtidigt blir ganska lika varandra. Stilistiskt kan man också säga att bandet aldrig riktigt faller ur ramen för vad som är typiskt för den så kallade hair metallen, deras klämkäcka melodiösa hårdrock kan sägas vara väldigt trogen den musikaliska genre den passar in i.

Lika lite unika eller egna detta band känns som, lika lite trillar de ur det vanligt godkända spektrat av sin musikstil, deras musik kan sägas vara sådär lagom som vi svenskar alltför ofta brukar vara. Så om det är spännande och nyskapande musik du är ute efter bör du nog leta på annat håll för när det gäller den saken har Tyketto inte någonting att erbjuda men om du gillar klassisk melodiös rock kan du nog finna en del intressant med detta album för dåligt är det definitivt inte.

Det finns ett par låtar som faktiskt är riktigt bra, låtar som påvisar vad som är bra med den melodiösa rockmusiken. Spår tre Here’s Hoping it Hurts är riktigt bra och detsamma gäller Monday som också glänser riktigt bra men dessa spår känns ganska ensamma i en ocean av ganska meningslösa rocklåtar som vi redan hört förr och det väldigt många gånger. Så det är med ett splittrat intryck jag skapar ett omdöme om Tyketto och detta består i att albumet är kanske rätt så kreativt tråkigt men det är välgjort och har ett par snygga och riktigt bra spår som värmer en i det vinterväder som råder utanför husknuten.

Så med en lika nyskapande recension som musikalisk insats från Tyketto kan vi säga att Dig in Deep är en hyfsat skiva med ett par höjdpunkter men i det stora hela egentligen inget alltför värt att lägga alltför mycket tid på.

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: Warrant/Dokken/Trixter