Cover art and all illustrations by A. Conti

Released 2012-11-02
Reviewed 2012-12-04

trickortreatband.com
valery records
metalville

Två saker jag kom att tänka på när jag lyssnade på detta album var att de antagligen är extremt inspirerade av Helloween med tanke på deras namn och genre, och att deras album Rabbit’s Hill pt.1 antagligen inspirerats av Richard Adams förträffliga bok Den Långa Flykten som också filmatiserats på ett riktigt bra sätt. För en gångs skull var dessutom mina antaganden helt korrekta då bandet började som ett Helloween-coverband och temat är baserat på Adams bok, kanske hade jag viss hjälp av avslutande Bright Eyes som återfinns i just denna fantastiska film. Det var extremt länge sedan jag såg denna film men den känns i mitt medvetande lika fantastisk, vacker och sorglig som när jag såg den för många år sedan och låten Bright Eyes bringar fortfarande en tår. Vem har sagt att kaniner och heavy metal inte hör ihop?

Det är power metal vi snackar om, melodiöst med tydliga refränger, temat till ära finns en del narration för att driva historien som berättas genom de tolv spåren som alltså avslutas med Art Garfunkels (skriven av Mike Batt) Bright Eyes i metaliserad variant. Väl producerat med tydligt och stark ljudbild får vi här och sången är även den högklassig precis som häftets utformning. Ett väldigt intressant album som är välgjort och bygger på en väldigt bra historia, de har onekligen tagit på sig en intressant uppgift dessa italienare.

Och de löser uppgiften med den äran, deras låtar håller mycket hög klass rakt genom albumet ända till sista noten klingar ut. Det är lite grann så att man blir sugen på att ta sig en titt på filmen, om jag nu hade haft den på dvd eller blåstråle vilket jag tyvärr inte har så jag får väl helt enkelt försöka minnas den i mitt huvud istället med hjälp av detta album kanske. Men det är inte så att historien egentligen tar för mycket plats heller utan det fungerar väldigt bra som ett album att lyssna på också, bra låtar och mycket dynamik i albumet får vi under en 46 minuters speltid.

Det är ett album utan några större svagheter, de talade partierna kanske inte tillför så värst mycket men de förstör egentligen ingenting heller så de fungerar och det finns inget spår som känns segt utan albumet håller mitt intresse från start till mål och egentligen kan väl kanske den största svagheten sägas vara att den bästa låten är en de inte själva skrivit. Å andra sidan är andra spåret Prince With a 1000 Enemies också väldigt stark tillsammans med i stort sätt hela albumet. För alla er som gillar power metal är detta definitivt ett album ni måste titta närmare på för det är ett riktigt bra power metalalbum och ett album väl värt att titta närmare på överhuvudtaget. Sista spåret är en tidlös klassiker, kanske inte lika tidlös i Trick or Treats tappning men den är ändå riktigt bra, med det kan jag bara konstatera att detta album lär underhålla ända tills de släpper andra delen.