Tom - Guitars

co-produced by Martin Sweet

Released 2012-12-07
Reviewed 2012-12-09

toxicrose.org
rock it up

Vi stöter på en giftig ros och deras första EP som fyndigt nog kallas samma sak som bandet. Det är en EP om fem spår med ett omslag som kanske inte tillhör de snyggaste jag sett men att det handlar om så kallad sleaze är inte så svårt att se på omslaget och bandets utseende. Det är en svensk kvartett denna ros och alla i bandet har erfarenhet från liknande band sedan tidigare så det är inga debutanter i den bemärkelsen vi möter i denna EP, en EP jag spelat mig igenom omkring tio gånger i dagsläget och nu är jag redo att rita ned lite ord om denna kvintett låtar.

Det är ingen speciellt unik musikalisk framtoning detta band har, det handlar om så kallad sleaze i stil med många av sina landsmän. Det är melodiös hårdrock med medryckande stil på refränger, lite Mötley Crüe eller Poison för den som nu gillar jämförelser. Kanske lite mörkare än många av sina landsmän som till exempel Gemini Five som en av medlemmarna har viss erfarenhet från, dock kan det i stort sägas tillhöra den musikaliska trakten och det är ingenting som känns alltför nyskapande eller spännande ut musikalisk äventyrsaspekt. Det är dock väldigt snyggt producerad och ljudbilden har en imponerande framtoning och det känns som ett kompetent genomfört album, dessutom känns det som att det är ett kompetent band så onekligen finns det mycket bra att ta med sig från denna EP. Fem spår och 23 minuter är vad detta album har att erbjuda för den som är villig att lyssna.

Ett schysst album får man beskriva det som med fem schyssta spår även om det kanske inte direkt är det mest nyskapande eller genremässigt intressanta albumet jag fått. Det är trevligt att lyssna på och det är välgjort med skönt musikaliskt tempo och bra refränger, dock blir det när man backar tillbaka och ser på det ur ett vidare perspektiv ganska ordinärt med tanke på hur mycket musik som denna som redan gjorts och som vi redan hört många gånger om. Det är inte riktigt starkt nog att stå ut ibland en stor mängd liknande musik men det gör det inte till dålig musik för att det är fortfarande väldigt bra och kompetent utfört.

kanske inte det mest unika jag hört men dock måste jag säga att det första och det sista spåret håller väldigt god kvalité speciellt det avslutande spåret Fear Lingers On som är riktigt bra och som jag verkligen uppskattat att lyssna på. Så på det hela taget är detta en kompetent och bra EP som är väl värt att titta närmare på för fans av genren, vi andra kan nog invänta ett album för att jag tror att ett sådant har mer att tillföra än denna EP. Detta kan kanske vara starten på en spännande karriär.

Label: City Of Lights Records/Rock It Up Records
Tre liknande band: Crashdiet/H.E.A.T./Crazy Lixx