produced by by Rui Alexandre, and sound engineer Miguel Seco
artwork by Márcia Gaudêncio

Released 2012-06-15
Reviewed 2012-09-11

terrorempire.net
soundcoloud

Av namnet att döma kan man tänka sig att det är ett album om USA, och den gissning är faktiskt inte så tokig eftersom tematiken i portugisernas debutalbum faktiskt kan relateras till landet i väst. Det handlar om jänkarnas önskan att förtrycka individen under förespegling att det är för att stoppa terrorismen, och det görs genom att försöka få alla att känna en liten rädsla inför eventuell terror. Något som enligt bandet exponerats mer sedan dåden den elfte september 2001, även om tematiken kanske egentligen är underordnad bandets thrashande inställning där de söker en traditionell thrashljudbild med lite moderna inslag. Det gäller åtminstone om vi ska tro den information som ges till pressen. Det roliga med detta album måste dock främst sägas vara att den går att hämta hem helt gratis utan att ni stjäl den, detta eftersom bandet släpper den gratis i digital form, se deras hemsida för att få veta mer om hur ni införskaffar detta album. Den ska dock finnas även på CD så vitt jag vet, så ni som är mer av musikfans kanske ska ta er en titt på det, omslaget är en aning spännande och tillika iakttagande.

Thrash kan vi kalla det här, rå tung thrash metall är vad de bjuder på dessa portugiser. ingenting nyskapande eller direkt annorlunda bara tung traditionell thrash metall med några moderna inslag. Ganska rakt på är det och att låtarna följer ett tema kan du inte direkt utröna bara genom att lyssna, det kräver att du läser dig till det. Albumet är kort, strax under 28 minuter något som gjort att en del recensenter kallar den för en EP, bandet själva säger dock album så det gör jag också, dessutom tycker jag att absolut maxlängd för att något ska kallas EP är 25 minuter, inte längre, alternativt att det bara är två-tre spår på skivan. Så det är kort och koncist, ingenting direkt spektakulärt bjuder de oss på men kompetent genomfört och hyggligt producerat.

Ett ganska bra album, habilt med kompetent låtmaterial. Inte så fantastiskt som vissa recensenter verkar vilja göra gällande men ett album som fungerar ganska väl för den som uppskattar god thrash metall. Jag tror inte det kommer att tilltala den som är vagt intresserad av genren för det finns ett gäng album som håller betydligt högre klass än detta, å andra sidan finns det många betydligt sämre album också men den saken förändrar inte det faktum att det är ett album för de närmast sörjande. Samtidigt har du ju chansen att provsmaka albumet gratis så du behöver faktiskt inte lita på vad jag säger utan kan själv utröna om det är något för dig. För mig känns det dock som ett ganska typiskt thrash metal album, låtarna är bra men på det hela taget är det inte överdrivet roande.

Så, kort och gott tycker jag Terror Empire överraskar positivt med ett album som är godkänt utan reservation, vilket gör det till en utan tvekan bra debut. Inget världsförändrande eller musikaliskt nyskapande men väl värt att kolla upp noggrant för den som gillar thrash metal.

Label: Self Released/Infektion PR
Tre liknande band: Kreator/Slayer/Soulfly