Mixed by Afshin "Tommy" Tahmasebi - Mastered

Released 2012-01-27
Reviewed 2012-01-16

templeofyoursoul.de
soundcloud
metalville

Din själs tempel kallar sig detta tyska band som ska ha existerat sedan 2006 och nu omkring sex år senare släpper sitt debutalbum. Ett album som är för alla kort och gott och det har ett upplyftande grått omslag vilket förstås torde locka till ett inköp. Nja, kanske ändå inte, det är inte direkt det mest lockande omslag jag sett i den så kallade världshistorien men det är väl ändå hyfsat okej med bandets någotsånär spännande logga. Annars brukar också skivsläpp från Metalville vara ganska bra men ytterst sällan något extraordinärt vilket förstås är lite synd med tanke på att de som sagt håller en genomgående god kvalité. Det vore ingen större överraskning om detta är ett bra album utan att glänsa med tanke på att det brukar vara det man får skriva om Metalvilles album.

Musikalisk är det hårdrock med kvinnosång, det är ganska typiska riff och ackordsföljder vi bjuds på och ren och skär kvinnosång, inget ur operans värld eller något sådant utan bara normal sång. Lite keyboard och sådant finns inslängt här och där för att addera ett lite större djup antar jag. Egentligen är det dock på det hela taget ganska typisk hårdrock/heavy metal, inga konstigheter. Produktionen är även den ganska klassisk med en rätt typisk ljudbild för genren, det är den kvinnliga sången som bryter av lite grann mot detta förstås. Albumet har tio spår och det är drygt 43 minuter långt,

Generellt sett tycker jag att detta album är bra, det har ganska snygg ljudbild och en del välsnickrade låtar dessutom. Dock är det lite väl intetsägande om vi ska se på det hela taget, det som är spännande fastnar i en generell typisk heavy metalkreation som blir lite statisk sett till helheten även om det finns lite variation och ännu fler lager om man börjar gräva lite. Det är det som är problemet, de måste börja gräva ordentligt för att hitta djupet som ändå finns på detta album vilket gör att det delvis blir lätt att ta till sig men det blir uttjatat ganska snabbt och om du vill förlänga livslängden på albumet måste du börja analysera den på djupet och inte bara lyssna. Dessutom bör du ha hörlurar så att du hör de små nyanserna som oftast är svåra att upptäcka vid vanligt lyssnande.

Så jag skulle vilja säga att det generellt känns som ett ganska bra men samtidigt ganska intetsägande album och jag tror även att det är så de flesta kommer att uppfatta albumet och därför har jag ganska svårt att komma på några egentliga skäl att ta till sig detta album över alla dessa andra mer spännande album som redan kommit i år. For All är en solid och bra rockskiva som dessutom är kvinnofrontad, samtidigt som den är solid är den dock också ganska alldaglig och typisk för genren vilket gör att den troligen aldrig kommer kommer att slå speciellt stort.

Samtidigt kan jag dock säga att det finns mer där, som dock inte riktigt kommer fram i den generella bilden. Sångerskan är okej också men jag tycker att bandet kanske bör våga på att ta ett steg längre nästa gång. På detta album finns dock höjdpunkter i titelspåret som jag tycker är ganska lyckat och det efterföljande spåret Evening Takes Over är riktigt bra så dessa kanske kan sägas indikera att det finns mer hos detta band än vad som kommer fram på detta album som trots att jag saknar än del trots allt är rätt bra.

Så är det något att fylla ut skivsamlingen med? Eftersom Metalville skickade den till mig så blir det ju så men om det handlade om mina pengar är jag ganska säker på att det inte vore något alternativ då det finns mycket musik som är bättre att lägga pengarna på. En ganska bra debutskiva som lovar betydligt mer.

Label: Metalville/Flying Dolphin Entertainment
Tre liknande band: Battle Beast/Xandria/Warlock