Cover art and booklet art by Ludovic Cordelières
Band pictures by Anthony Dubois

Released 2012-10-09
Reviewed 2012-12-03

thinkofanewkind.com
brennus music

Franska bandet T.A.N.K eller Think of A New Kind som heter i mer komplett format, släpper sitt andra album som går under namnet Spasms of Upheaval, ett album med ett spännande omslag och som jag vänligt nog fick ta del av ett komplett album på CD-skiva, stort tack till bandet för den saken. Fransk melodiös dödsmetall som bandet spelar är en genre som växt sig väldigt stor på senare år och många av de band som finns i den genren är dessutom väldigt spännande och bra vilket förstås gör detta till en spännande ny bekantskap, frågan blir förstås bara om det är en positiv eller negativ sådan. Överlag sett till förpackning och allt känns det som ett spännande album, men omslag kan som vi vet ibland bedraga så efter omkring 500 minuters lyssnande har jag intagit detta albums essens och vad jag kommit fram till kan ni läsa nedan.

Det låter franskt, så löd min första tanke när jag lyssnade på detta. Det är ganska tung melodiös dödsmetall med en del progressiva inslag där också sången varieras mellan vrålad sång och klarspång på ett väldigt dynamiskt sätt. Man kan också höra det där franska drivet i låtarna, det som man hör i så många franska band. Riktigt bra produktion tycker jag att de har, bland den bästa jag hört i genren utan tvekan och sångaren är också väldigt bra måste jag tillstå. Sett till ljudbilden är T.A.N.K riktigt, riktigt bra och kanske det bästa franska bandet i denna genre.

Det här albumet är skitbra, det finns egentligen ingenting negativt med det, förutom möjligen att det saknar en riktigt vass hitlåt som kan leda och definiera albumet. Det är dock bra från början till slut och alla de tolv låtarna håller mycket god kvalité och är jämnbra hela bunten. Albumet är också väldigt dynamiskt och håller utan problem intresset uppe hela vägen från start till mål femtio minuter senare. Ett album väl värt att undersöka för alla er som gillar någon form av melodiös extremmetall. Det känns också som att dessa tänkare är några som enkelt besegrar monstren i Gojira även om detta album kanske inte riktigt är vasst nog att nå ett högre betyg men om vi ska ställa de två mot varandra så vinner T.A.N.K och frågan jag ställer mig när jag skriver detta är om jag hört ett bättre franskt metalalbum de senaste åren och svaret är att jag inte tror det men man ska aldrig skriva något i sten för jag har säkert glömt något band någonstans.

Hursomhelst, Think of A New Kind och deras spasmer är definitivt väl värda att undersöka djupare, speciellt för den som gillar melodiös dödsmetall för om du gör det ska du (snarare får du) inte missa detta album. Ett jävligt bra album helt enkelt och det enda jag saknar för att det ska ta det där sista steget är ett, eller ett par tidlösa och utmärkande hitlåtar som kan vara den där lockelsen man behöver för att spela albumet. Jag måste dock som sagt säga att det definitivt är ett album alla som uppskattar kompetent musik bör titta närmare på.

Label: Symbol Muzik/Brennus Music
Tre liknande band: Threat Signal/Zuul FX/Dagoba