Mixed and Mastered at Meetingstreet by Martin Haglund
Artwork and Layout by Martin Haglund and Mika Itäranta
Photo and Editing by Martin Haglund

Released 2012-07-27
Reviewed 2012-10-07

metalville

Med folk från Astral Doors borde svenska Astral Doors vara ganska väl rustade för att skapa något musikaliskt hyfsat intressant, Astral Doors är trots allt hyfsat intressanta. Dessutom släpps de på Metalville som brukar vara ett bolag som borgar för god kvalité även om deras skivsläpp sällan är riktigt högklassiga men samtidigt är de aldrig dåliga. De har dock inte direkt ansträngt sig speciellt mycket när det gäller skivomslaget som säger exakt ingenting, loggan är dock ganska snygg. Men vad kan vi då förvänta oss av dessa dalmasar och deras låtsnickrande?

Heavy metal, om ni hört Astral Doors kan ni relatera till ungefär hur det låter, det är ganska traditionell heavy metal och man får väl kanske ingenting direkt överraskande. Samtidigt är det förstås ingen kräftskiva, eftersom det är betydligt bättre producerat än en kartong med kinesiska kräftor. Faktum är att ljudbilden är riktigt snygg, det låter högkvalitativt sett till den biten. Sångaren är okej och känslan är ändå att man fått ännu ett trevligt album att sätta tänderna i, ett som begåvats med elva spår som i genomsnitt är fyra minuter långa, faktum är att spåren faktiskt är mellan 3,29 och 4,26 så onekligen kan de sägas vara ganska konsekventa i sitt låtsnickrande. Hyfsad variation får vi trots allt även om de hålls inom en traditionell heavy metalstil.

Det är ett bra debutalbum, kanske inte ett som verkligen slår en som lyssnare. Det är välgjort och håller definitivt en god kvalité dock utan att verkligen nå hela vägen in i mitt kritiska sinne. Generellt bra låtar och så vidare men det känns ändå lite grann som att jag hört det förr, kanske inget ont om det men man vill ju trots allt ändå alltid lyssna på sådant som känns nytt och fräscht hellre än något som känns kopierat från något som gjort förr. Nu säger jag inte att Sky of Rage direkt kopierar men deras musik är inte heller vad jag kallar nyskapande och jag har lite svårt att se vad som verkligen särskiljer dem från vad Astral Doors gör och så vitt jag vet är inte det bandet nedlagt utan det här är mer av ett sidoprojekt och ett sådant trodde jag gjordes för att man ville utforska något annat än huvudbandet gör och detta kan inte direkt kallas något annat i jämförelse med Astral Doors. Namnet har tre ord inte två, och sångaren låter inte som en ”Dio-wannabee” men det är egentligen allt. Okej Sky of Rage har också en betydligt bättre ljudbild än något jag hört från Astral Doors.

Det finns några schyssta rockers på detta album som kan vara väl värda att nämna som till exempel titelspåret, Countdown och Shape of a Giant som alla är riktigt trevliga heavy metaldängor men ändå på det hela taget kan jag inte beskriva mig själv som överdrivet imponerad av Sky of Rage. Men för dig som gillar Astral Doors och för dig som gillar heavy metal är det säkerligen ett imponerande och fantastiskt album, så känner du dig träffad av den beskrivningen kan du med gott samvete införskaffa dig en kopia av detta album.

Label: Metalville/Flying Dolphin Entertainment
Tre liknande band: Astral Doors/Wuthering Heights/Dio