Shadow – Drums

Released 2011-11-07
Reviewed 2012-03-27

silentopera.it
ravenheart
rock'n'growl

Den tysta operan från Italien har om man tittat på deras hemsida har man sett vilka imponerande betyg de fått på recensioner, det var visserligen bara tre som fanns där men betygen var nio av tio och 98 av 100 vilket måste sägas vara väldigt imponerande betyg. Jag besökte källorna till dessa betyg och jag måste säga att då är saker inte lika glasklart längre, ta sidan som gav 98/100, det lägsta betyg jag såg där var 94/100, det var det lägsta av kanske 20-25 recensioner, vi har inte ens så många sjupoängare av över 1000 recensioner på Hallowed och om vi hade haft en hundragradig skala är jag osäker på om någon av dessa sjupoängare faktiskt skulle ha nått så höga betyg, någon kanske på 94 men knappast 98, ingen skiva är perfekt så ett 100%-igt resultat finns inte och trots detta fanns där minst en handfull 100-poängare så den källan känns inte trovärdig och det var detsamma med de andra sidorna där av tio poäng åtta verkade vara det lägsta i skalan. Sedan sökte jag lite på nätet och noterade att entusiasmen kanske inte var riktigt lika hög hos de recensioner jag stötte på där. Nu ska vi dock säga också att jag inte säger något om bandets kvalité än utan bara förklarar vad jag iakttagit när jag efterforskat detta band.

Musikaliskt kallas de gotisk metall av promotorn och det är väl okej om man tycker att sopranfrontad power metal ska räknas som gotiskt men musik som har symfoniska undertoner och kvinnlig sång brukar ju få beteckningen gotisk så varför inte? Storslaget, pampigt, vackert är väl ord som jag tror används ofta i samband med detta band, frågan är dock hur mycket som finns kvar nu sedan de fått en ny sångerska vilket antagligen gläder de på youtube som klagade på den tidigare sångerskans kroppshydda. Inte för att jag förstår vad kroppskontruktionen har för betydelse, det är trots allt hörselintryck som är musikens medium. Ljudbilen hyfsat stor och väl komponerad, sångerskan har stark röst och på det hela taget känns albumets produktion bra. Det finns elva spår på albumet och dessa når en speltid om 53 och en halv minut.

Jag är stor fanatiker av kvinnofrontad metal och speciellt sådant som frontas av en sopran, men samtidigt måste man tillstå att det är en genre som börjar kvickt fyllas på av massor utav band och det är aldrig lätt att märkas i en sådan situation. Du behöver kanske inte vara unik för att göra det men du bör göra något extraordinärt idag för att komma fram om du inte redan tidigare gjort dig ett namn och sådant är förstås svårt för ett nytt band. Är Silent Opera fantastiskt bra? nej, inte direkt men visst är de bra och jag har inget emot att lyssna på dem men om jag skulle välja skulle nog valet falla på något annat. Bjuder de på något unikt och nyskapande? nej knappast, snarare så är det ganska typiskt genren och inget i deras framförande känns unikt. Är sångerskan fantastisk? nej, hon är också ganska ordinär. På det hela taget är bandet ganska ordinärt och visst är de bra och första och sista spåret på albumet är väldigt trevliga men albumet slutar mest bara som ett album som är just bra och bra är inte tillräckligt idag. Hade de dykt upp för femton år sedan då hade nog historien varit annorlunda för Nightwishs tidiga album är inte så värst mycket bättre än detta egentligen men de kom när det inte fanns någon konkurrens.

Så på det hela taget är Immortal Beauty ett bra album men det gör ett lika stort avtryck i musikhistorien som mitt fotspår gör i snön.

Label: Ravenheart/Rock'n'Growl
Tre liknande band: Nightwish/Within Temptation/Operatika