Martin Impaler - Guitar
Lars Olrik - Drums

Produced by Ralf Rendigs

Released 2012-02-01
Reviewed 2012-04-01

emanesmetalrecords

Danska bandet Serpent Saints släpper sitt första album på franska Emanes Metal Records, ett album som de givit den intellektuella titeln All Things Metal. Kanske inte den mest inspirerande titeln jag hört eller sett i mitt liv men titeln och det inte alltför spännande omslaget är inte allt eftersom det finns ett musikaliskt innehåll bakom det. Artillery är ett band som nämns, jag har ingen aning om vad det skulle innebära eftersom jag inte hört Artillery eller ens vet något om det bandet men å andra sidan vet jag inte heller något om Serpent Saints. Nu när jag lyssnat på deras debutalbum All Things Metal vet jag dock lite mer om hur de låter och om deras musikaliska inriktning.

Det handlar om thrash metal och om du hört Overkill kan jag säga att det är i samma region av den musikaliska kartan som dessa. Aggressivt med en karaktäristisk sångare, med mycket energi, en form av kontrollerat kaos skulle man kunna beskriva det som. Lite opolerat här och där men det kan ju förstås också ses som en del av charmen med bandet, att det har en lite opolerad känsla i sin kontrollerade aggression. Detsamma gäller produktionen, den är precis lika oputsad som bandets stil vilket passar ganska bra. Vissa kanske skulle kalla det lite av en tillbakagång mot vad thrash metal faktiskt en gång handlade om, aggressivitet och kaos. Det är nio spår på albumet och dessa spelas i 44 minuter och innefattar inte alltför mycket variation men åtminstone finns det en del av den varan på albumet.

Jag tycker detta är en ganska bra debut trots det inte alltför kul namnet på albumet, All Things Metal känns som en ganska dum titel men det fungerar musikaliskt så namnet stör inte alltför mycket. Det är en uppsättning starka låtar som engagerar rätt mycket utan att för den delen glänsa i avseende av att de skapar känslan av något nytt och fräscht. Nackdelen med detta album eller kanske dess svaghet är att det inte erbjuder någonting som känns nytt, någonting som känns unikt och även om det är välgjort kan jag inte riktigt bli entusiastisk över albumet eftersom jag hört allt det här förut och det många gånger och då också gjort på ett sätt som fräschare än detta.

Även om det gjorts bättre än detta finns det mycket positivt med detta album, det är ett bra album även om det kanske inte tillhör det absoluta toppskiktet av genren. Bäst tror jag att inledande It Came From the North är för där tycker jag att det mesta stämmer väl för bandet, mycket energi och kraft finns i den låten och dessutom är det en ganska bra låt. Det övriga låtmaterialet är inte så tokigt heller men kanske inte riktigt av samma dignitet. På det hela taget är det ett bra album men som jag redan nämnt kanske inte av den absoluta toppkvalitén och inte heller direkt rik på egna idéer och fräscha infallsvinklar vilket är lite synd men samtidigt går det inte att förneka att detta är ett bra debutalbum.

Så för er som är thrashitresserade kan det nog vara ett album värt att kolla upp, det har sina kvalitéer men ingenting som direkt får dem att stå ut bland alla andra band i genren. Jag tycker att de gör en lyckad debut och om de kan spinna vidare på vissa aspekter i sin musikaliska uppenbarelse är jag säker på att de kan bli ett ganska framgångsrikt band. Så kort och gott en bra debutskiva och en bra skiva men kanske inte något som står ut bland andra liknande band.

Label: Emanes Metal Records
Tre liknande band: Artillery/Megadeth/Overkill