Tom - Drums
Haawk - Bass

Released 2012-07-20
Reviewed 2012-10-28

sceptormetal.de
7Hard

Ta kommando det är vad tyskarna i Mannheimbaserade kvartetten Sceptor säger, det handlar om att ta kommandot kanske för en berättelse eller för något annat. Som författare av diverse texter vet jag precis vad det innebär men också hur mycket av det man skriver som hamnar i papperskorgen, eller på klipprummets golv om man är filmmakare. Det är dock ingenting detta band förstår, att det krävs mycket arbete och refuserande av material innan man har en färdig produkt (som denna recension som skrivits och skrivits om flera gånger innan en färdig produkt publicerats). Take Command känns som ett hopkok av lösryckta sekvenser ur en standardiserad mall för power metal, ungefär som en typisk deckare av någon meningslös svensk författare för meningslösa svenska läsare. Det går att uttyda något ur det men det är knappast ett mästerverk, inte ens skivomslaget är särskilt intressant.

Men låt oss ändå titta lite närmare på vad Sceptor har att erbjuda för den som väljer att ta sig en titt på albumet. Det är stereotyp power metal av den amerikanska skolan, det betyder lite ruffigare än den mer förfinade europeiska power metalen. Sångaren låter lite halvbufflig i sin röst, ganska rått för power metal kan man väl säga att han sjunger. Annars är det av standardformatet med vers och refräng och allt det där men samtidigt känns det ganska osammanhängande och fragmenterat, lite som att delarna inte hör samman ungefär som pusselbitar ur olika pussel. Det känns lite ofärdigt tycker jag, det känns som att låtarna skulle behövt lite mer arbete innan bandet satte ihop dem till ett album.

En del element av detta albums musik är ganska bra men som helhet tycker jag inte alls att det fungerar särskilt väl då ljudbilden är ganska tråkig och stel, låtarna har inte något vidare driv heller. Albumet känns som jag redan varit inne på som en ofärdig produkt, något som jag personligen tycker borde ha färdigställts innan det släpptes på marknaden och något som åter visar på att den kvalitetsmärkning ett skivbolag borde innebära alltmer har eroderats i dagens musikvärld. Men kanske att detta tilltalar fans av power metal av den amerikanska skolan även om de flesta omdömen jag sett varit mindre positiva.

Nej Sceptors debutalbum lämnar en hel del att önska, det känns som en ofärdig produkt, en första tagning om du så vill. Det känns som att här finns en del potential men att de inte riktigt orkat utveckla denna potential till en färdig produkt. Kort och gott kan vi säga att Take Command lämnar en hel del att önska.