The Terror (2009)

Recorded in Cursed Studio
Mixed and edited by J. Loikas

Released 2012
Reviewed 2012-04-30

scarecrow.rocks.it

Fågelskrämman släpper en EP inför sitt kommande ännu vad jag kan se obetitlade tredje studioalbum, det är en EP med fyra låtar och ett omslag som ser mindre heavy metal ut än den singel med Laleh som Warner skickade till oss för ett tag sedan. Nåja kanske inte helt eftersom det faktiskt finns en frilagd hjärna och lite hjärnsubstans på en macka på omslaget, EPn kallas Braineaters vilket förstås är ett fyndigt och poppigt namn på en EP, skulle aldrig fungera på ett album. Det finns inte mycket att hitta om denna EP eller detta kommande album på nätet, en recension kunde jag hitta och den var väldigt positiv annars fann jag den information jag har att tillgå på bandets hemsida som ändå berättar lite om detta band som skall ha funnits sedan 2000 men släppte första albumet 2006 dock hade de släppt en räcka demos/EPs innan det. Nu ska de till att släppa sitt tredje album någon gång i år och inför det har de alltså skrapat ihop några låtar från det albumet för att få oss alla intresserade. Det enda jag egentligen vet är att titeln Braineaters också återfinns hos Misfits, kanske är dessa en inspiration för denna finska kvartett med en italiensk websideadress.

Musikaliskt är det punkig heavy metal i ett högt tempo med fokus på enkla melodier och en överlag väldigt enkel musikalisk insats, alltid i ett högt tempo med massor av energi. Ljudbilden är ganska positiv men det finns lite tendenser åt att bandet söker sig mot skräckteman vilket kanske inte är alltför uppenbart på denna EP men det finns där någonstans som en lätt ogripbar tendens som ibland skiner igenom den energiska kvartett med låtar vi bjuds på. Produktionen är enkel och adekvat, ingenting att påpeka om ljudbilden då det är enkel musik med en enkel och avskalad produktion. Det har en liten dragning åt en finsk ljudbild också, det är inte direkt svårt att höra att bandet faktiskt är från Finland. Knappa elva minuter av musik är vad de har att ge oss på de fem spåren denna hjärnätare har att erbjuda.

Om det är bra? Jodå, det är ganska bra, definitivt inte dåligt. Jag kommer dock inte hissa det till skyarna för så bra är det inte men det är avskalat energiskt och enkelt och omöjligt att inte gilla till någon grad. Som finsmakare av den musikaliska måltiden kanske jag kan säga att det är i enklaste laget men samtidigt det trycker på rätt knappar och det fungerar utan missöden och jag tycker definitivt att dessa finnar är träffsäkra nog med min musik för att det ska kunna tilltala ett hyfsat klientel.

Det är väl egentligen inte direkt rätt genre för mig, jag har aldrig gillat punkrock, eller punkmetall som detta kanske snarare är, men jag kan inte drista mig till att vara negativ mot denna EP eftersom den är riktigt bra för vad den är. De träffar rätt i sin musik och har en bra dynamik trots att variationen är liten och den musikaliska kompetensen inte tycks vara alltför massiv, de kan skriva medryckande och engagerande låtar och i slutändan är det trots allt den saken som lyckas. Så jag måste tillstå att det är en godkänd skiva som dessa hjärnätande fågelskrämmor lyckats snickra ihop, nu gäller det bara att resten av låtarna som utgör det kommande albumet är minst lika bra som detta.

Label: Self Financed
Tre liknande band: Misfits/Deadweight/Frogskin