Artwork by Alina Śliwińska
Production, mix & master by Alexandre Santos

Released 2012-09-10
Reviewed 2012-08-15

scarforlife.com
infektion records

Ärrad för livet, om det stämmer in på dig bör du kanske ta dig tre minuters tystnad för reflektion. Denna tystnad är det portugisiska bandets tredje album av full längd och det innehåller en ny sångare då den tidigare fick lämna bandet på grund av att hans vision och bandets inte överensstämde. Men misströsta inte för de har en ny sångare som sägs passa perfekt in i Scar For Lifes musikaliska landskap tack vare sin unika, kraftfulla och mycket omfångsrika röst. Det ska också visa upp sitt bredaste musikaliska register i sin tre album långa karriär i och med detta album, frågan blir väl antagligen då om det är något att ha eller om det lämnar dig med ett ärr för resten av livet. Det sistnämnda bör väl inte direkt vara det mest lyckade för ett album att vara.

Att försöka sätta ord på hur detta album låter är som att bygga en timmerstuga av grus, det är i stort sätt omöjligt och för att lyckas krävs det att du uppfinner någonting som ännu inte existerar för att konvertera råvaran till en lämpligare produkt. Vad jag kan säga är att det är ett album som har ett enormt musikaliskt omfång och sträcker sig från finstämt, nedtonat och vackert till ondskefullt, avgrundsvrålande och smärtsamt. De håller detta omfång i schack väldigt väl dock tack vare en mycket kompetent produktion och sammanhängande ljudbild vilket gör att det trots den enorma variationen känns som ett album. Stråkar, pianon och sådant förekommer men också mörka dödsvrål och sådant, ett par spännande gäster som en violinist, Catamenias sångare och lite sådär hjälper också till att skapa omväxling och djup i detta album. Det känns som ett album för den som inte vill att det blir statiskt, för det är definitivt ett album som aldrig faller igenom och blir statiskt utan det drar sig hela tiden framåt mot den instrumentala avslutningen.

3 Minuter Silence verkar hittills fått uteslutande väldigt bra betyg av recensenter vilket definitivt känns välförtjänt, kanske inte att ge det fulla poäng som några gjort men väl ett av de högsta betygen man kan ge. Jag måste säga att detta album är riktigt bra, sångaren har en fantastiskt fin känsla och bär dessa fina låtar på ett otroligt bra sätt. Stråkarna i de spår vi får sådana adderar ett mycket fint djup i musiken och det blir samtidigt vacker och lite vemodigt. Jag skulle vilja säga att Scar for Life på många sätt känns som ett vemodigt vackert album som man bara vill sitta ned och lyssna till när allt är tyst runtomkring. Helt klart ett njutbart album som definitivt tillhör toppskiktet av de album som släppts under 2012.

Om jag ska anmärka på något så blir det speltiden för jag tycker faktiskt att detta album somnar av en aning mot slutet av albumet efter de bästa låtarna som kan sägas vara spår fyra till tio. Men ändå trots att det är så långt att man tänker på det måste jag säga att det håller uppe intresset bra på grund av all variation och en riktigt fin känsla för det musikaliska. Jag måste definitivt framhäva att jag hört få portugisiska band som kan mäta sig med detta band för de har verkligen det mesta i sin musikaliska arsenal. 3 Minute Silence är definitivt ett album jag kan rekommendera.

Kort och gott måste jag framhålla Scar For Lifes tredje album som ett ni nog bör titta lite närmare på för det är riktigt bra och det är även spännande.

Label: Infektion Records/Infektion PR
Tre liknande band: Catamenia/More Than a Thousand/Icon and the Black Roses