Track 7-8
André Andersen - Producer

Released 2012-05-22
Reviewed 2012-06-27

royalhunt.com
scarlet records

Royal Hunt firar 20 år 2012 och det var något Scarlet Records tyckte var värt att fira med en liten samling låtar, tio för att vara mer bestämd. Det är låtar från bandets fem första album och de kallar den för en ”best of” men jag vet inte om det är helt sant för de är två låtar vardera från bandets fem första album och de kommer i kronologisk ordning. Därför är det svårt att tänka sig att det är de tio bästa spår bandet släppte under denna era men samtidigt är det ett väldigt bra sätt att introducera bandet för den som inte känner det sedan tidigare.

Många surrar om DC Coopers roll i bandet men faktum är att han endast förekom på två av dessa fem album även om han återfinns på bandets senaste album också. Men egentligen är det inte så stor skillnad på de tre sångarna som återfinns på de fem alster som återuppvisas i delar här, DC kanske är aningen vassare än de andra men jag vet inte egentligen. För mig har alltid Royal Hunt handlat om den majestätiska lätt symfoniska och ibland neoklassiska pompösa hårdrock bandet presenterat ända sedan de debuterade för tjugo år sedan. För att vara en kompilation är det en väldigt kompakt sådan med tio spår och femtiosex minuters speltid, det är ganska ovanligt för en ”best of” som oftast brukar ha en million spår på femtiosex skivor och innefattar allt ur ett bands karriär och ett par nya bonusar bara för sakens skull.

Det här är en bra samling låtar men det är inte det bästa bandet har gjort under den presenterade tidsepoken, de borde ha namngivit den på ett annat sätt typ ”an introduction to Royal Hunt” eller något i den stilen. Då skulle det kännas en aning vettigare än ”best of” och därmed bli en mer logisk skiva. Det är alla bra låtar att lyssna på men samtidigt vet alla som har någon kunskap rörande Royal Hunt och deras historia att det inte är de bästa låtarna från denna, deras tidiga historia. Hursomhelst, för er som inte hört dessa album och vill ha en liten snabbgenomgång är detta album en alldeles utmärkt metod men för den som redan har flera album med Royal Hunt känns det inte direkt som en nödvändighet.

20 år är en imponerande historia för ett band att se tillbaka på och för ett band som Royal Hunt är det dessutom en att vara stolt över. Att ge ut en samling ur bandets historia för att fira dessa 20 är också något man kan göra utan att skämmas men det är vissa delar med detta album jag inte riktigt förstår. Varför inte en samling över bandets tio första år? Det är en aning konstigt, och varför inte en ”best of” där de faktiskt valt ut de bästa spåren från tidsepoken? Det är ett lite märkligt album, men samtidigt är det också ett väldigt bra sådant så om du inte redan har några av dessa album kan detta sägas vara ett riktigt bra köp. Om du redan har flera album med Royal Hunt finns det däremot inte någon anledning att köpa denna samling eftersom den inte tillför något nytt, därför kan man säga att poängen med detta album varierar beroende på hur bekant du är med Royal Hunt sedan tidigare.

Label: Scarlet Records
Tre liknande band: Silent Force/Grand Illusion/Sacred Dawn