Emiliano Cantiano - drums
John Joseph - Spoken Word

Released 2012-08-10
Reviewed 2012-11-17

pvrification.blogspot.com
bastardized

Militanta veganer var tydligen inte tillräckligt representerade inom musiken idag tyckte Purifications medlemmar, vilket sägs vara anledningen till att de väckte bandet åter. Personligen tycker jag att vara militant kring en åsikt är totalt idiotiskt, man tar till våld och militanta åtgärder när man inte längre kan argumentera med vanlig oral argumentation. Men de kanske bara vill sprida ett budskap genom sin musik, det har jag väl i sig inga problem med så länge det budskapet inte trycks upp rätt i ansiktet på en och det inte finns något sätt att värja sig. Musik kan ha en snygg politisk agenda men den får inte ta överhanden utan ska subtilt få dig intresserad av att ta reda på fakta i ett ämna utan att du egentligen vet varför. En sak vi kan säga om Purifications nya album innan vi tittar på det musikaliska är att italienarna har ett ganska flott skivomslag, men vad ska vi säga om det som finns därunder?

Musikaliskt är det hardcore, standardiserad hardcore. Bra producerat med en modern ljudbild som främjar låtarna, ett låtmaterial som är som låtmaterial på hardcorealbum brukar kunna vara och överlag känns det som hardcore brukar kännas. Det finns ett intro, ett talat spår, ett titelspår på icke-engelska och ett gäng vanliga låtar, det talade spåret är väl vad som sticker ut på albumet men jag kommer tillbaka till det senare samtidigt som de andra spåren passerar förbi som spår brukar passera förbi. Sångaren låter typisk för genren också och rent objektivt kan jag inte se någonting som skulle få Purification att skilja sig från mängden av hardcoreband som släpper skivor i dagsläget, så är det budskapet och inte musiken som bringar dem tillbaka till studion?

Jag tror nog att svaret på den frågan är ett tydligt ja, buskapet tar stor plats på detta album så mycket att i ett talat spår spenderas över fem och en halv minut på att raljera över genmodifierade grödor och dess nackdelar. Intressant nog glömmandes några fakta som i en argumentering kan anses ganska viktiga för att man ska kunna bilda sig en relevant uppfattning, som till exempel att genmodifierade grödor genomgår mycket hårdare kontroller rörande både hälsoeffekter och miljöeffekter innan de får odlas än ”vanliga” grödor (varför jag säger det är att talaren säger att vi inte vet något om dess effekter, vilket är en sanning med modifikation). Att bättre anpassade grödor ger större skördar vilket i sin tur leder till mer mat, något som kan vara positivt för de väldigt många människor som svälter och ska man se det rent ekonomiskt så ger större skördar och mer mat också lägre pris. Ett annat argument kan vara att alla grödor vi äter idag är genetiskt modifierade på ett eller annat sätt, förr korsade man olika växter som mat och ogräs för att hitta rätt egenskaper och nu görs det på ett mer sofistikerat sätt med folk i vita rockar i en steril miljö men effekten blir densamma, man uppnår egenskaper man önskar hos grödorna. Jag tänker inte ta ställning i denna fråga och personligen köper jag alltid ekologisk frukt och grönsaker men dessa argument ”glömde” de ta upp i det talade spåret så jag tänkte bara addera dem så att den som lyssnar har mer argument än bara en ensidig bild av situationen. Samtidigt är det också lätt att säga vad som är rätt och fel att äta när man inte har några problem att sätta mat på bordet, skulle John Joseph verkligen bojkotta viss typ av mat om han levde under sådana förhållanden att varje dag var en kamp mot svälten? Skulle medlemmarna i Purification?

Nåväl, första spåret efter introt på detta album är ganska bra, resten av albumet tycker jag personligen hör hemma i papperskorgen för det är totalt intetsägande dynga som redan prånglats ut på marknaden i miljontals exemplar, det behövs inga fler. Och ja, jag har sett filmen han talar om och många andra dokumentärer inom samma ämne, jag är en av dem som inte tar tidningars, radios eller teves ord för vad som är sant, jag letar själv och bildar en egen uppfattning som jag inte tänker dela med er i denna recension. En uppfattning jag däremot tänker dela med mig av är den att detta album är tråkigt och att talade spår fortfarande inte har någonting i musiken att göra, för dem finns det ljudböcker. Papperskorgen nästa för Purifaction och en ekologisk gul paprika för min del medan jag väntar på att ishockeyn och sedan F1-kvalet ska börja. Visst är det skönt att leva i välstånd?

Label: Bastardized Recordings/Infektion PR
Tre liknande band: Cro-Mags/Thick As Blood/Evergreen Terrace