Recorded and engineered by Martin Kronlund
Executive Producer: Khalil Turk

Released 2012-03-23
Reviewed 2012-07-25

projectphenomena.com
escape-music

Nu ska jag namnspotta band här, så håll i er hårt: Mat Sinner (3, 4, 4, 5 och 6 poäng av Hallowed på skivorna 'Crash & Burn', 'New Religion', 'Kimbal Jamison', 'Scheepers' och 'Unbreakable'), Magnus Karlsson (4, 4, 4, 5, 5 och 6 poäng av Hallowed på skivorna 'Renaissance Of Fools', 'The Showdown', 'New Religion', 'The Storm', Scheepers' och 'Unbreakable'), Lee Small (4 och 5 poäng av Hallowed på skivorna 'Jamaican Inn' och 'Shy'), Fredrik Bergh (4 och 5 poäng av Hallowed på skivorna 'Changes' och 'Victory'), Toby Hitchock (5 poäng av Hallowed på skivan 'Mercury's Down' samt höga poäng i gamla Hallowed med pride Of Lions), Mike Slamer (4 poäng av Hallowed på skivan 'Rhyme And Reason'), Rob Moratti (5 poäng av Hallowed på skivan 'Victory'), James Christian (5 poäng av Hallowed på skivan 'Big Money'), Tommy Denander (3, 4, 4, 4, 4, 5, 5 & 5 poäng av Hallowed på skivorna 'Undeniable', 'Houston', 'Rhyme And Reason', 'Solid', 'Sencelled', 'Marching On Timeless Tales' 'Williams Friestedt' och 'Victory' samt höga poäng i gamla Hallowed med Radioactive), Christian Wolff (3 och 5 poäng av Hallowed på skivorna 'Undeniable' och 'Victory'), Ralf Scheepers (4, 5 och 6 poäng av Hallowed på skivorna 'New Religion', 'Scheepers' och 'Unbreakable'), Mike DiMeo (4, 4 och 5 poäng av Hallowed på skivorna 'Genetic Memory', Channeling The Infinite' och 'Tears Of White Roses'), Steve Newman (4 och 4 poäng av Hallowed på skivorna 'Big Life' och 'Under Southern Skies'), hela Coldspell (5 poäng av Hallowed på skivan 'Out From The Cold') och utöver dessa Niklas Swedentorp, Terry Brock, Carl Anthony Wright och Chris Antblad med JAVA gospel kör. Det är gästlistan på Phenomenas sjätte album 'Awakening'. En gästlista som skrapat ihop smått makalösa 170 poäng av Hallowed de senaste 5 åren och har ett kombinerat genomsnitt på imponerande 4,47 av 7 möjliga (nästan en halv poäng över Halloweds sammanlagda genomsnitt). Och utöver detta har vi det faktiska bandet som skrivit och gjort merparten av skivan. Hur skulle detta över huvud taget KUNNA vara dåligt?

Phenomena var redan 1984 ett superprojekt när Tom Galley drog ihop musiker från flertalet gigantiska band för att spela in skivan 'Phenomena' och med jämna mellanrum under de 28 år som gått har vi fått se nya skivor som alla gästats av musiker i den yppersta världseliten av rock och hårdrock, så även alltså på detta album - även om namnen på 'Awekening' kanske inte klingar lika högt som de gjorde i början (men då hade å andra sidan inte heller de musikerna samma legendstatus som idag). Att bli utvald som en del i detta projekt börjar bli något ingen vettig musiker längre kan tacka nej till och kvalitén på musiken är därför också, föga överraskande, i lämplig kvalité anpassad därefter. Men… 28 år, musiker som ingen som kallar sig rockentusiast med värdighet kan hävda att de inte hört talas om och sex album… ändå är det nog ytterst få därute som uppriktigt kan hävda att de har koll på detta projekt, eller ens kände till det över huvud taget. Hur kan vi ha missat det?

Helt uppriktigt har jag inget bra svar på det, men när det kommer till 'Awakening' kan jag bara säga att det nog är dags för dig som inte har full koll på detta band att faktiskt kolla upp dem om du gillar melodiös rock, rock, AOR eller mjukare, melodiös hårdrock. Här får du hela specktrat av melodiös rockmusik paketerat i ett enkelt paket och i slutet av skivan har de även slängt ihop en riktigt smörig kärlekshymn i stil med We Are The World där de bjudit in en gospellkör att ge den där riktiga ostiga känslan. Kvalitén är det inget större fel på, de flesta låtar är bra, vissa t.o.m. riktigt bra men sedan finns också några riktiga bottennapp, som t.ex. Fighter och redan nämnda gospellåt. Vad tänkte de egentligen när de gjorde dessa? De är inte alls i kvalité med resten även om de har någon form av värde i sin originalitet.

Satsar du på Phenomena kommer du få ett album i absoluta världsklass med musiker i absoluta världsklass och sångare i absoluta världsklass. De där hitlåtarna i absoluta världklass tycker jag dock saknas lite, men det förändrar inte faktumet att 'Awakening' är ett album du borde… nej, du SKA kolla upp om du gillar melodiös rockmusik. Det finns liksom inga alternativ om du är ett fan av den här typen av musik.

Label: Escape Music/Connecting Music
Tre liknande band: Shy/Toby Hitchcock/Rob Moratti