Immortalis (2007)
Ironbound (2010)

Released 2012-03-30
Reviewed 2012-03-29

wreckingcrew.com
nuclear blast

Amerikanska thrasharna i Overkill har hållit på ett tag med sin musikaliska verksamhet och jag tror nog de flesta i metallvärlden har någon aning om vilka Overkill är och har sett Chaly både en och två gånger. The Electric Age är Overkills sextonde studioalbum vilket i sig känns som en ganska imponerande siffra för ett band som egentligen aldrig riktigt slagit igenom i någon större skala som några av sina samtida band som till exempel Metallica eller Megadeth. Nu är förstås inte Overkill från samma kust som tidigare nämnda band men ändå ganska samtida med dessa och ett band som har ett gott anseende för att de enligt fans respekterar genren/scenen. Så vad har då dessa veteraner att erbjuda med sitt sextonde studioalbum?

Jo, de har tio spår och ungefär femtio minuter av musik att erbjuda, energisk musik med Bobby ”Blitz” karaktäristiska gällt halvskrikande sångröst som saknar motstycke i thrash metal genren och det är på ett sätt ganska typiskt Overkill utan att för den delen bli detsamma som det alltid är. Albumet kan stå på sina egna ben tillräckligt mycket för att vara ett intressant album stilistiskt sett och precis som på föregångaren Ironbound har de en väldigt fin och modern produktion som för den delen inte tar bort aggressionen. Det är en form av kontrollerad aggression och kontrollerat kaos som Overkill bjuder på, elektriskt är också ett adjektiv som kan användas för att beskriva detta album, inte bara för att det är ordvitsigt korrekt utan också för att det har en elektrisk känsla. Bobby ”Blitz” sade till mig att de inte lämnar studion förrän det är nöjda med sitt hantverk och om vi ser till ljudbilden tycker jag att de lämnat studion vid rätt tillfälle.

Det är inte heller bara produktionen som är kompetent utan även låtsnickeriet håller en bra klass och det sammantaget gör The Electric Age till ett väldigt lyckat album, ett som jag gärna lyssnar på om igen. Albumet är lite av ett exempel på hur bra thrashmetall ska låta: aggressivt, energiskt och tempofyllt är precis vad det är och Bobby ”Blitz” är den kanske vassaste sångaren av dem alla i thrash metal genren. Så det finns inte direkt någonting att klaga på när det gäller The Electric Age och det trots att jag spelar albumet flera gånger innan jag recenserar det, precis som jag alltid gör. Det är ett starkt och väldigt medryckande album med svängig aggressivitet och en elektrisk känsla.

Bäst på albumet tycker jag att inledningen är med Come and Get it, Electric Rattlesnake och Wish You Were Dead som alla röjer på riktigt hårt och energiskt, dessutom på ett riktigt bra sätt, kontrollerad aggression sade Bobby i vårt samtal rörande bandets stilistiska inriktning på detta deras sextonde studioalbum och det är precis vad det handlar om. Till den nämnasvärda namnen på låtar kan vi också lägga avslutande Good Night som rundar av albumet på ett riktigt bra sätt. Och med det finns det väl egentligen ingenting att tillägga, Overkill levererar och det som levereras är en riktigt stark thrash metalskiva.

Label: Nuclear Blast/Warner
Tre liknande band: Metallica/Megadeth/Serpent Saints