Thoughts of a Secluded Mind (2009)
Sweet Relief (2011)

Numbers was produced, mixed and mastered by Joonas Niskanen and Kenny Boufadene with cover art by Markus Mönttinen.

Released 2012-06-24
Reviewed 2012-06-27

onewithout.com

One Without är tillbaka, denna gång med en EP som sägs vara en liten försmak av vad vi kan förvänta oss av nästa album, det låter ju intressant speciellt då man antingen kan ladda hem detta album gratis eller köpa en nedladdning för pengar så att bandet kan göra lite pengar på sin musik. Det är en EP om nummer som har en robothand på framsidan, om det ska säga något har jag ingen aning men omslaget känns väl lite sådär om jag ska vara ärlig, inte alltför spännande men å andra sidan hade Sweet Relief inte heller något vidare spännande omslag så det kanske inte gör så mycket. Dock måste man ju ställa sig frågan om varför de väljer att göra en EP, varför inte vara låta oss vänta på albumet? Nåväl, de har säkert sina skäl och vilka de än är så ska jag ta mig en titt på vad denna EP har att erbjuda.

Om ni hört One Without tidigare kan jag säga att det känns igen, det är samma typ av kvinnliga sång av Catrin och samma vrålande av Kenny, dynamiken är mer eller mindre densamma och känslan överlag är att det är i princip samma sak som Sweet Relief bjöd oss på. Om detta är en indikation på bandets riktning för nästa album så kan vi väl konstatera att vi kan förvänta oss något som liknar Sweet Relief och det är väl kanske inte en nackdel om man gillar bandet. Väl producerat och väl genomfört är vad det handlar om, bandet visar åter sin musikaliska kompetens och förmåga att skapa dynamisk, modern metallisk musik. EP:n bjuder på fyra spår och sexton minuter av musik i en hyggligt varierad stil.

Inledande spåret The Lies är riktigt bra måste jag säga, därefter följer ytterligare tre spår som jag gillar men inget som är lika bra som det inledande spåret om lögnerna. Det spåret gör definitivt denna EP värd att låna ett öra, men samtidigt sett över de fyra spåren känns det som att inget nytt kommer ut av denna EP, är det så att bandet stagnerat? Eller är dessa fyra spår för lite för att verkligen kunna dra slutsatser om vad vi kan förvänta oss av bandet. Jag hade hoppats på lite nya spännande musikaliska riktningar från One Without denna gång men även om jag inte fick det kan jag inte klanka ned alltför mycket på dem då denna EP helt klart etablerar deras musikaliska stil och kompetens men till skillnad från de tidigare släppen finns det bara ett sådär lysande spår på denna EP medan det på de tidigare släppen fanns ett gäng riktigt fina alster.

På det hela taget en bra EP med ett riktigt bra spår, den når inte riktigt de där högsta höjderna då det inte känns som att bandet har något nytt att erbjuda med denna EP utan det känns lite grann som att det kunnat vara överblivna låtar från när de skrev musik för Sweet Relief. Hursomhelst, oavsett om bandet förnyat sig eller inte, de är ett riktigt bra band och jag tycker att de har etablerat sig som ett av de mest intressanta nya banden som dykt upp under de senaste två-tre åren och det trots att denna EP egentligen inte bjuder på något nytt.

Label: Self released
Tre liknande band: Lacuna Coil/Evanescence/Within Tempation