Anton Andersson - guitar
Martin Tornberg - bass
Marcus Larsson - drums and percussion

Released 2012
Reviewed 2012-11-28

offensiveground.com

Luleåbandet Offensive Ground släppte för ett tag sedan sin första EP som fått namnet Breathe och innehåller fem stycken spår som innehåller allt från tärningsspel till helvetets portar. Det är ett band som inte existerat speciellt länge men nu har de alltså släppt sin första EP och intervjuats för någon radiopryl eller något i den stilen, och de kontaktade oss för att få sin EP recenserad av oss, som alltid är så positiva till all musik vi recenserar. Men kanske kände de sig som risktagare eller så hade de ingen aning om vårt recensionstillvägagångssätt.

Musikaliskt handlar det om progressiv rock med viss känsla av Finland i en sångare som låter ganska mycket som han som sjunger i Sentenced eller något annat finskt band, musikaliskt är det ganska varierat över de fem spåren och inte helt förutsägbart heller. Produktionen är modern och snygg och det är faktiskt ganska svårt att tänka sig att denna EP är den första från detta band, det låter som ett band med både mer mognad och erfarenhet så det kanske kan ses som ett löfte för en mer spännande framtid med kanske väldigt spännande album och så vidare. Nu har vi dock fem spår att ta ställning till.

Fem bra spår skulle jag vilja påstå att jag fått av dessa herrar från norra Sverige. Det inleds bra redan från det inledande spåret Game of Dice som griper tag i mig som lyssnare och därefter fortsätter det väldigt bra, kanske inte riktigt av samma dignitet men fortfarande väldigt bra och i slutändan är det nästan så att det känns som att jag bara vill ha mer utav det när det tagit slut. Samtidigt gör ju faktiskt det faktumet att EPn kanske just är precis lagom långt med sina omkring 22 minuter.

Nej, kort och gott kan jag bara lyfta på hatten eller kepsen för Alvaro och hans bandkamrater i Offensive Ground för om det finns någon rättvisa i världen bör detta band nå goda framgångar i sina musikaliska strävanden. En varmt rekommenderad liten EP helt enkelt, jag föreslår att ni tar er en titt på den och vänliga som vi är ger vi er möjligheten att kolla nedanför denna text.

När vi nu avslutar denna recension kan vi bara konstatera att namnet Offensive Ground bör ni nog lägga på minnet.

Tre liknande band: Sentenced/Coexistence/Savatage