Chris Barkensjö (Drums)

Mastered at Masters of Audio by Erik Broheden

Released 2012-05-25
Reviewed 2012-07-01

massmurderagenda.se
black lodge

Massmordagenda är förmodligen en typ av kalender i vilken folk skriver upp sina planerade massmord. 10.00 - lämna ungarna på dagis. 10.30 - träffa Nettan på Åhléns. 13.45 - Massmord på Sergels torg. 15.00 - Hämta ungarna.

Svenska Mass Murder Agenda släpper sin fullängdsdebut i form av 'Bring The Violence' och det är ett album som innefattar hela den industriella metallens spektra: elektronik, programmering, enkla riff, samplingar, uppstyckade melodier, vrålsång, röstförvrängare, smattrande trummor och en stämning som i allmänhet känns hämtad från billiga zombiefilmer och tv-spel. Det är ett album som både känns bra och dåligt på samma gång och blandar både goda idéer och element med saker jag upplever som betydligt mindre lyckade sådana.

Musiken känns överlag ganska påhittig och rik på idéer och jag har ganska svårt att hindra tankarna från att vilja vandra iväg till första Resident Evil-filmen därför att det känns som att de både samplat ljudeffekter och soundtracket till den filmen väldigt hårt med 'Bring The Violence'. Skivan tar 42 1/2 minut att ta sig igenom och de elva låtarna på albumet är ganska olika varandra, även om de alla bär på samma industriella känsla med en klaustrofobisk stämning och påkallande stank av död. Det är en skiva som bör spelas i sin helhet då den känns oerhört sammanhängande, trots stundtals enorma skillnader i både stil och kvalité. Mellan varven blir det t.o.m. mer av Resident Evil 2: Apocalypse än första delen, vilket på begripliska innebär att det blir mer rakt på action än stämningsfull thrillerskräck och mindre invecklade samplingar i utbyte mot betydligt rakare melodier och gitarriff. Skivan känns en aning hoppig, utan att lämna sin röda tråd, och personligen tror jag att fans av de tre nämnda liknande banden kommer att kunna frossa i Mass Murder Agenda medan du som är lite mindre industriellt lagd får betydligt svårare att njuta av detta.

De delvis väldigt elektroniska spåren är förmodligen de jag gillar bäst, men jag har lite svårt att tycka någonting alls om en skiva som detta där det känns som att bandet eftersträvar kaos utan att lämna sitt uppenbara behov av struktur. Medan ett par låtar på första halvan låter helt okej, tycker jag dock att det är den andra halvan som blir bäst. Här blir de mer elektroniska, stoppar in mer ljudsamplingar och får även till ett bättre flöde i låtarna, utan att tappa den där kaoskänslan som dominerar på första halvan. Jag gillar även att de sänker tempot en aning på andra halvan jämfört med den första, därför att det tar fram en djupare känsla ur bandet och materialet som inte bara kretsar kring att söka uppmärksamhet, vilket jag till viss del upplever den första halvan som där vi hittar låtar som den mindre smickrande Sucker och smått patetiska Gagball som båda nästan känns som manus till porrfilmer snarare än musik.

Överlag en helt okej skiva, men jag tycker inte att Massmördarna fyllt sin agenda med tillräckligt mycket relevant innehåll, utan det känns som de kastat in en hel del klotter för att fylla upp sidorna emellanåt. Den visar dock prov på ett band som har mycket bra idéer och gör musik på ett spännande sätt. Jag tror det här kan bli riktigt bra om de kan förfina det hela en aning, men på 'Bring The Violence' talar de mest för redan inbitna fans av industriell metall och hårdrock och är du inte en sådan tror jag att det hela bara blir lite för mycket av den varan. Jag upplever i alla fall det hela som ett band som tenderar att passera den berömda gränsen någon gång för mycket för att jag verkligen ska gilla det jag hör i tillräckligt stort utstäckning för att vara helt nöjd. Men ett intressant försök var det.

Label: Black Lodge/Sound Pollution
Tre liknande band: Rammstein/Marillyn Manson/Pain