Mastered at Fascination Street Studios by Jens Borgren.
Artwork by Sergio Monfrinotti (Adhiira Art).

Released 2012-06-19
Reviewed 2012-09-21

lykaion.it
bakerteam records

När titelspåret till Nothin’ But Death, Lykaions debutalbum, sätter igång är jag helt säker på att det är ett finskt band det handlar om. Om inte Sentenced så ett band som inspirerats av dessa, till och med sångaren låter som att han bryter lätt på finska. Men Lykaion är inte från Finland utan från Italien och det kanske inte borde förvåna speciellt mycket med tanke på att det avslutande spåret sjungs på italienska. Lykaion är annars ett band som hunnit med ett par (läs fyra) självfinansierade EPs innan detta debutalbum, ett debutalbum som har ett fint skivomslag som dock känns en aning distanserat från skivtiteln men det kanske finns någon underton som berättar vad det handlar om. Men vad ska vi då säga om detta debutalbum? mer än att det låter finskt.

Det handlar om Sentencedinspirerad gotisk hårdrock som andas tusen sjöar och finska pinnar, kanske även lite perkele. Råbarkad sång, ganska tungt och med en lätt smutsig känsla utan att för den skull överge det melodiösa. Ofta byggs det kring starka refränger och känns välanpassat till den den råbarkat hesa rösten som står över hela inrättningen, det är hyfsat tungt men inte sådär väldigt mycket. På något vis känns inte heller Lykaion som ett eget band för att du kan inte riktigt lyssna på dem utan att tänka på band som Sentenced eller To/Die/For och då menar jag inte bara att du drar lite paralleller utan det är snarare dessa finska band du tänker på och inte att du lyssnar på ett italienskt band.

Jag tycker att det är ganska bra musik vi får av Lykaion, bra fart och energi i musiken. Bra känsla dessutom, det känns så där dödslängtans positivt som Sentenced brukar kännas. Problemet är bara att det känns för mycket som de finska förebilderna och för lite som ett eget band, lite som att Lykaion emulerar vad Sentenced tidigare gjort och gör det egentligen inte heller bättre vilket på något sätt gör det en aning onödigt om man nu inte är en stor fanatiker och alltid önskar mer musik som den Sentenced gör. De tio spåren visar dock inte direkt upp några svagheter så om du är en fanatiker av Sentenced och den musik de spelar kan du definitivt finna mycket nöje av de 37 minuter musik Lykaion har att erbjuda.

Så för att sammanfatta kan vi säga att heter dina hushållsgudar Sentenced eller To/Die/For kan du med gott samvete ta en allvarlig titt på detta album och det troliga är dessutom att du kommer att gilla det. Är du istället bara löst intresserad av musik som den Sentenced eller To/Die/For spelar kan du med gott samvete titta åt ett annat håll eftersom du säkerligen redan har en skiva eller har köpt lite grann med något av dessa band och då behövs inte detta. Jag tycker att Nothin’ But Death är bra men Lykaion behöver hitta mer av en egen identitet för att kunna intressera en bredare publik.

Label: Bakerteam Records
Tre liknande band: Sentenced/To/Die/For/Him