Produced by Michael Ehré
Mixed and mastered by Markus Teske at Bazement Studios

Released 2012-10-19
Reviewed 2012-09-29

Love.Might.Kill article

lovemightkill.com

No shit, det kan man säga om detta bands namn. 2 Big 2 Fail heter deras andra album som följer det riktigt fina albumet Brace for Impact som släpptes förra året och precis som på debuten är omslaget spännande och snyggt. Bandet har också vuxit sedan debuten med Sascha Onnens intåg har de blivit en sextett men de har också vuxit i skaran som skriver låter då det på förra albumet var Ehre och sångaren Manenti som skrev musiken skriver nästan hela bandet låtarna för detta, deras andra album. Så vad har det inneburit för Love.Might.Kill?

Melodiös traditionell heavy metal är vad de bjuder oss på, med tydligt fokus på melodier men också på starka refränger. För er som hörde Brace for Impact känns det igen, men 2 Big 2 Fail är betydligt större sett till det ljudmässiga. Det känns som bandet tagit ett steg mot en mer komplex ljudbild, de har mer variation än de hade på Brace for Impact. Bandet har en fantastisk sångare i Manenti och även en produktion som definitivt inte går av för hackor och de har tolv spår som spelas i femtiofem minuter för den som spelar dem alla.

Bandet kanske egentligen inte är för stora för att misslyckas men med den musik de har erbjudit hittills med sina två album borde de nå de stora arenorna, deras musik lämpar sig väl att spelas där och den är bra nog att tilltala i stort sett vilken finsmakare av musik som helst för det är musik som du måste anstränga dig för att ogilla. Låtarna har mer djup och större dynamik än de hade på debuten så för att verkligen avnjuta den till fullo krävdes ett par lyssningar. Jag tyckte inte riktigt det fanns någon motsvarighet till förra albumets topphit Pretty Little Mess men efter ett par genomspelningar måste jag säga detta albums titelspår är minst lika bra, med medryckande refräng och riktigt bra låtstruktur och faktum är att hela albumet är riktigt bra och det finns ingenting att egentligen klaga på. En naturlig och positiv utveckling sett från Brace for Impact, kanske att jag saknar fler riktigt tydliga hits då det bara finns en på detta album också.

Utöver titelspåret finns även riktigt vassa spår i XTC, The Great Escape och Home men inget av spåren kan kallas dåligt och med ett spår till som titelspåret kanske ett högre betyg hade kunnat vara aktuellt men misströsta inte för om du vill ha ett riktigt bra album att lyssna till är detta definitivt ett säkert kort. Love.Might.Kill är definitivt ett band att hålla ögonen på, jag ser redan fram emot nästa album och nästa fantastiska hitspår som den kommer att bjuda oss på.

Efter dussintalet genomspelningar kan jag konstatera att detta album är för stort för att misslyckas.

Tre liknande band: Rainbow/Metalium/Gamma Ray