Yussuf - Drums & percussion

Recorded in Necromorbus Studio

Released 2012-05-23
Reviewed 2012-05-24

jessandtheancientones.com
svart records

Låt oss ta en tripp genom en värld av mystik och ockulta ting, en värld av magi och mörker. Det är där vi finner Jess and the Ancient Ones, spelandes på en liten trång scen i en mörk lokal där ingenting riktigt kan urskiljas genom mörkret och röken som ligger likt ett dis i lokalen. Den skumma belysningen gör förstås också sitt för att mystiken skall kvarvara när septetten spelar sin musik som inte bara kantas av mystik i lyriken utan även det musikaliska präglas av en mystik olik något annat du kan förvänta dig att höra. Deras självbetitlade debut släpptes igår på skivbolaget Svart Records och blir faktiskt det första av deras skivsläpp som vi recenserar här på Hallowed, dock inte det sista eftersom vi har fått en räcka av deras skivor att sätta tänderna i.

Jess och hennes forntida följeslagare härstammar från vårt grannland i öst, just det Finland. De bjuder i sin debut på allt från häxeri i skymningen till djävul i moll, och det är ungefär så man kan beskriva hur de låter också. Det låter lite jazzigt, lite som något du kan tänkas höra på en rökig jazzklubb men uppskruvat i en mer rock/hårdrockig stilism vilket gör det till något som låter ganska unikt. Jess som står för sången har också en röst som du kan förvänta dig till stilistik som denna, hon låter stark och mystisk i sin sånginsats kanske lite grann som den du kan förvänta dig att se häxkonsterna i skymningen från. Deras fokus känns väldigt inriktad på att hitta stämningar i musiken men också på melodierna och de har hittat en väldigt distinkt gitarrton som för tankarna bakåt mot svunna tider vilket det också är smutsigt distat nog för. Samtidigt är produktionen väldigt modern även om ljudbilden på något sätt känns som att den har fötterna i både det gamla och det nya.

Det går inte annat än att imponeras av detta, musiken transporterar lyssnaren till en alternativ värld genom så många atypiska idéer och stämningar att du har svårt att minnas alla intryck när albumet tagit slut. Det är som att jag som lyssnare hamnar i en värld där magi faktiskt är en del av verkligheten, där magiker och andra ockulta typer syns till höger och vänster på huvudgatan. När jag öppnar min vindbrygga och tittar ut över alla slott och borgar som ligger runt kullerstensgatan utanför känns detta som den musik som skrivits för att spelas mellan stenväggarna i borgarna här omkring, givetvis försvinner denna illusion när albumet slutar att spelas och tillvaron likväl som gatan återgår till tråkig normalitet.

Jess och hennes följeslagare bjuder på ett musikaliskt äventyr, ett album som väcker fantasin till liv hos alla som har ett kreativt sinnelag. Deras låtar är långa och de sju spårens 53 minuter kan tyckas mycket men det är så mycket variation och så mycket överraskningar igenom albumet att den ganska långa längden inte spelar den minsta roll. Att det sedan skapar associationer till en svunnen tid gör knappast saken mindre kul, jag hade faktiskt ingen aning om att ockult rock kunde vara så här intressant men det är alltid positivt att överraskas på det sättet.

Så jag kan utan omsvep rekommendera alla att ta sig en närmare titt på detta band för deras debutalbum är riktigt roligt, riktigt spännande och framförallt är det riktigt bra. Någon jämförde det med Within Temptation vilket känns ungefär som att jämföra sand med vatten, visst finns det en del gemensamt som att båda banden har kvinnlig sång men det sjunger inte på samma sätt. Både använde instrument och släpper sin musik som album men i ärlighetens namn om man ska jämföra så blir det konstigt, å andra sidan vet jag inte riktigt vad man borde namndroppa i samband med en beskrivning av detta band. Men varför bry sig om det när det är bra nog att stå på sina egna ben utan att jämföras med något annat?

Kort och gott, Jess och hennes forntida följeslagare skapar onekligen en debut väl värd att titta mycket närmare på. En musikalisk resa till en magisk värld, ett femtiotre minuter långt äventyr som tar dig till fantastiska platser.

Label: Svart Records/Infektion PR
Tre liknande band: Within Temptation/Mercyful Fate/Led Zeppelin