Recorded, produced and mixed by Keld Rud Nielsen
Mastered by Tue Madsen at Antfarm
Front Cover Photo by Jan Skriver

Released 2012-02-01
Reviewed 2012-04-17

jerkstore.dk

Jerkstore kan vara en av två saker, antingen är det en butik för Hermes Konrad eller ett rockband från Danmark. Deras femte album som innefattar en väg på framsidan kallas för The Road Ends vilket är utom synhåll för åskådaren av omslaget som kan sägas vara ganska intressant. Det finns inte mycket information om detta band men av det lilla jag kan hitta påstås det handla om svängig rockmusik. Annars har väl recensionerna för detta nya album varit en aning blandade mellan några väldigt positiva och ett gäng ganska ljumma reaktioner så lite blandade kan väl de recensioner jag läst sägas vara. Inte för att dessa spelar någon roll för mitt omdöme om albumet men det kan ju alltid vara roligt att påpeka att vi recensenter oftast inte instämmer i varandras omdömen.

Musikaliskt handlar det om ganska rak hårdrock med en del sväng, med en del atypiska egenskaper och oväntat komplexitet som extra krydda. Sångaren Keld har en ganska typisk rockröst med fin känsla och kraft, produktionen är även den gjord med mycket känsla och känns väldigt kompetent i sitt utförande. Albumet är varierat i stil men utan att för den skull falla utanför ramen och allt känns sammanhängande och kvalitativt. Albumet är fjorton spår långt vilket i minuter räknat blir precis under timmen.

Jerkstore är oväntat bra, skönt gung och bra energi i rockmusiken tycker jag att det har och på det hela taget blir det ett väldigt kul album att lyssna på med många spår som engagerar och med god variation tycker jag faktiskt att albumet håller nästan hela timmen trots att det normalt sett är en väldigt långt speltid för de allra flesta albumen. Det blir kanske något spår för mycket men på det hela taget tycker jag att Jerkstore blev en positiv överraskning.

Spår som Till The Day We Have to Depart, Amount To Nothing, For Every Abandoned Hope, When You Read This är väldigt bra och spår jag gärna lyssnar till om igen. Allra bäst förutom dessa roliga spår tycker jag What Kind of God är tillsammans med albumets vassaste spår som är Not On My Watch. Resten av spåren är okej, inte så mycket mer och kanske skulle det varit ett eller två spår mindre för att bli lite mer kompakt och intensivt och därför också mer hållbart att lyssna genom hela albumet. Men även om albumet kanske är aningen i längsta laget är det ett väldigt trevligt sådant och ett album jag kan rekommendera till dig som uppskattar musik, kanske inte så mycket heavy metal men när musiken är riktigt bra behöver man ju inte bry sig om sådant.

Kort och gott, Jerkstores The Road Ends är ett riktigt bra rockalbum.

Label: Angry Earthling
Tre liknande band: Soundgarden/Smeer/Metallica