Brendan Duffey (engineer & master)
Recorded at Soulmix Studios by Renato Napty & Transient Studio by Matheus Armelin

Released 2012-03-12
Reviewed 2012-08-06

ivorygates.com.br
ms metal

Brasilianska elfenbensportarna har öppnats igen efter närmare sju år och ut kommer musik som skulle kunna ha varit instängd där sedan slutet av 80-talet. 'The Devil's Dance' är första albumet sedan 2005 och jag minns mycket väl detta band från tiden då power metal var hårdrockens favoritgenre även om jag inte kan dra mig till minnes att jag faktiskt någonsin hörde dem. Det här blir tredje albumet för bandet och den storslagna återkomsten för bandet väntar… tror de säkert själva om inte annat.

'The Devil's Dance' är ett album som sätter ena foten i power metal och andra i en form av progressiv heavy metal. Resultatet är ett album dom låter bristfälligt mer eller mindre hela skivan igenom. Det är en riktigt tragiskt dålig produktion som inte alls lyfter fram musikens kvalitéer. Sången låter ansträngd och ointressant. Basen kommer inte fram över huvud taget, vilket ger skivan en ytterst platt och klen ljudbild. Dessutom är låtarna allmänt tråkiga och det händer som ingenting någonstans längst den 55 minuter långa färden mot slutet.

Albumet har bara sju låtar, men speltiden på låtarna är smått befängda - med mer än hälften av albumets låtar på över sex minuter. Speciellt svårt har jag att förstå varför de lagt in en närmare 22 minuter lång avslutning på skivan. Tanken har säkert varit att man i typisk progressiv anda ska ha en lång, episk historia där man försöker briljera i låtskrivande och instrumentalhantering. Tyvärr besitter bandet varken den förmågan eller kompetensen för att briljera och hela spåret blir därför mest bara en dryg väntan på att albumet ska sluta.

Nu låter det säkert som att det inte finns någonting positivt alls med 'The Devil's Dance', vilket kanske är att ta i. Albumet besitter en hel del positivt också, även om det är svårt att nämna något av det utan att behöva lägga till ett "men" efteråt. Som t.ex. att sångare Felipe Travaglini har en bra röst när han går upp i tonläge, men eftersom den mesta sången ligger i mellanregistret låter det mesta ganska dåligt då hans mellanregister inte är särskilt bra. Gitarristerna kan spela väldigt bra, men eftersom basen inte hörs känns det väldigt "garage-aktigt" och billigt snarare än bra. De flesta låtarna har bra ingredienser men eftersom de är så långa hinner de även få med en hel del skit i låtarna också. På det sättet skulle jag kunna fortsätta i evigheter, allt bra förstörs av någonting annat och slutresultatet blir ett album som visst har en hel del kvalitéer, men där det överlag ändå känns ganska trist.

'The Devil's Dance' är hyfsad power metal, hyfsad progressiv power metal kanske man till och med ska säga, men det finns så mycket bättre musik att satsa på om du gillar den här typen av musik att jag endast kan se någon poäng i skivan om du samlar på genren och vill ha allt ifrån den. Att du däremot skulle välja att lyssna på skivan särskilt många gånger är desto mindre sannolikt.

Label: MS Metal/Connecting Music
Tre liknande band: The Storyteller/Fates Warning/Blaze