Liliana "Liliwhite Lilith" - Vocals
Nuno "Sabu" - Drums

Released 2012-07-09
Reviewed 2012-06-26

homepage
infektion

Sömnlösa monster, bättre dagar, tårar och så vidare är vad det portugisiska bandet Inner Blast har att erbjuda den som söker sig till deras musik. På egen hand släpper de sin debut EP som distribueras av Infektion Records, det handlar om gotisk metal med kvinnlig sång om vi ska tro de uppgifter vi fått. En EP som jag inte direkt hittat några större mängder recensioner på och de som finns verkar alla vara på portugisiska så vem vet, kanske skriver jag den första på internationella språk. Deras logotyp känns väldigt typisk måste jag säga, som att jag sett variationer av den på många håll och skivomslaget är väl lite sisådär, ganska hyfsat måste jag säga, en aning rött kanske.

Fem spår och 27 minuter av musik är vad denna EP har att erbjuda, gotiskt med kvinnlig sång. Känns som hyfsat vanlig gotisk metal där tempot är hyfsat lågt, musiken är hyfsat melodiös och sångerskan låter hyfsat nedstämd i sin ton. På det hela taget skulle jag nog vilja säga att det är ganska typisk gotisk metall, kanske att den kvinnliga sången gör det en aning annorlunda. Det är väl utförd och bra producerat, kanske utan någon direkt hitlåt utan de är ganska lika alla fem spåren utan att för den delen vara identiska med varandra. Jag skulle inte vilja påstå att det är så mörkt som en del Gotisk metall kan vara, men som jag sade en ganska klassisk gotisk EP av god musikalisk kvalité.

Mitt omdöme till detta album måste ändå sägas vara positiv, försiktigt positiv eftersom jag ändå tycker att det saknar den där fokuspunkten som gör ett bra album bättre. Kanske att jag skulle beskriva det som en aning försiktigt men det kanske är förståeligt på ett första försök att man inte riktigt vågar ta ut svängarna ordentligt men varje gång jag lyssnar på denna EP kan jag inte undgå att önska att de hade gjort det. Jag tror dock att om du gillar gotisk metall kommer du antagligen att uppskatta denna EP också, för dig som bara är löst intresserad av den genren kan jag konstatera att det nog finns mer spännande val än detta.

Snyggt producerad och vägjord gotisk EP, en aning försiktig och kanske lite för genretypisk. En debutEP som jag tycker lovar ganska gott inför framtiden men de skulle behöva lämna de fastställda mönstren och våga kliva utanför ramarna för att det verkligen skall fungera för min del.

Label: Self Released/Infektion PR
Tre liknande band: Wild Shadow/The Raven/Angelical Tears