Loyal to None (2009)

Produced by Herman Frank

Released 2012-06-22
Reviewed 2012-07-24

hermanfrank.com
metal heaven

Herman är tillbaka och det med ett album som till ytan ser ut att vara ganska likt debuten Loyal to None och det skulle väl inte direkt vara mig emot med tanke på att debuten var väldigt bra. Bandet har dock ny sångare och ny titel som indikerar att det är ett ganska träffande album, minst sagt. Jag tror väl inte att Herman Frank behöver någon närmare presentation, en legendar inom heavy metalvärlden från sin tid med band som Accept eller Victory och som producent för storheter som Saxon och liknande. Så en man som både varit med ett tag och kan sin sak, åtminstone som han visade med sitt debutalbum som nu efter tre års väntan följs av detta album som kallas Right in the Guts.

Heavy Metal, rakt på och utan krusiduller. Det är okomplicerat, tungt och det är musikaliskt precis vad heavy metal en gång handlade om, tänk om detta hade kommit i början av åttiotalet. Det är vad Accept en gång var, en förfinad version av den musik som en gång var så uppseendeväckande och gjorde band som Iron Maiden till superstjärnor. Det är intensiva gitarriff med känslosamma soloutflykter, den nye sångaren känd från At Vance har en passionerad och stark röst som passar riktigt bra till den här musiken. Precis som med debuten känns det piggt och fräscht, inte alls som något trött bara utslängt av en med över trettio år i branschen. Samtidigt som det känns piggt och fräscht finns alltså de klassiska heavy metalspåren kvar och därför får vi en musikaliskt intressant och spännande skiva från denna tyske herre.

Ett slag rakt i magen kan det väl faktiskt beskrivas som, Hermans andra album tycker jag överträffar det första i det begrepp att varje liten detalj är en aning bättre nu vilket ger ett märkbart bättre album och det enda jag egentligen har att anmärka på är att det med sina femtiofyra minuter känns lite grann i längsta laget. Det är varierat, det är uppfinningsrikt, det är fräscht, det har en klassisk ljudbild och det känns på många sätt som heavy metal i sin rätta form. Vad jag saknar är ett riktigt ”kickass” spår som kan vara den där säljande hitlåten för att hela albumet har väldigt bra men jämnbördiga låtar där ingen verkligen står utöver de andra och griper tag i mig som lyssnare, det känns som en god helhet som saknar det där lilla, lilla extra som tar det till en helt ny nivå. Herman, det finns där och du har missat det med minsta möjliga marginal två gånger nu. Låt nu inte detta avskräcka er för att detta är definitivt ett av de absolut bästa traditionella heavy metal album jag hört på länge.

Med Right in the Guts bevisar Herman att förra albumet inte var en lyckträff utan han fortsätter på samma inslagna väg men har utvecklat sin musik ytterligare och resultatet är slående. Det är heavy metal man gärna lyssnar på både en och två gånger, så om ni är heavy metalfans bör ni definitivt ta er en närmare titt på detta album. Ni kommer inte att ångra er.

Label: Metal Heaven/Germusica
Tre liknande band: Accept/Helloween/Running Wild