Hammer of the North (2010)

Produced by Nico Elgstrand

Released 2012-05-25
Reviewed 2012-06-06

grandmagus.com
nuclear blast

Stormagnus kanske de kan kallas, de har nog glömt ett N i namnet men samtidigt kanske de vill heta så, och de kommer med ett jägaralbum som råkar vara deras sjätte. En trio svenskar som av skivbolaget kallas riffmästare, ett band som ger ut sitt första album på skivbolaget på Nuclear Blast och ett band jag inte känner särskilt väl sedan tidigare. Dock låter jag inte något sådant stoppa mig i mitt lyssnande och ett bra album är ett bra album oavsett historia. Så vad ska jag då säga om detta Grand Magus sjätte album som är det första jag verkligen stiftar bekantskap med då jag bara är löst bekant med dem sedan tidigare.

Det låter lite grann sjuttiotal, lite klassisk rockmusik med lite moderna metalinslag. De galopperande basrytmerna påminner en del om de vi hör från Iron Maiden, de påminner en del om Kiss, sångaren till exempel. Produktionen är kompetent lite autentiskt klassisk rock men samtidigt med en prägel av modernitet, det är raka enkla spår med någotsånär variation sett över de de nio spåren. Kanske har de också skapat ett album inspirerat mer av sjuttiotalet med tanke på att de hållit speltiden relativt kort och koncis, något som jag önskar att de flesta band kunde göra. Egentligen finns det inte så mycket att säga om denna trios musik, ganska typisk hårdrock kan man väl säga att det är och i ärlighetens namn bjuder inte detta album på några större överraskningar.

Detta är verkligen ett sådant album som är så svårt att skriva om, den information skivbolaget skickar är helt ointressant, albumet i sig bjuder inte på någonting som intresserar mig i någon större utsträckning och det finns inte direkt något att ta fasta på och bygga en text kring. Att sångaren sluddrar så mycket att det låter som att han sjunger Starlight Slur och inte Slaughter vilket känns rätt passande med tanke på vad slur betyder. Så vad ska jag säga? Ett hyfsat bra album, välgjort och utan direkta svagheter men samtidigt utan något som direkt väcker min uppmärksamhet eller intresse. Helt enkelt ett hyfsat album rakt av.

Om du gillar Grand Magus sedan tidigare kanske du gillar även detta, om du gillar heavy metal i allmänhet kan säkert detta också tilltala men det är ganska intetsägande och ingenting direkt minnesvärt kommer av det heller så det är kort och gott ett hyfsat album.

Label: Nuclear Blast/Warner
Tre liknande band: Kiss/Iron Maiden/Spiritual Beggars