Tamás Patonyi (Vocals)

Dies Ad Quem (2007)

Recorded, mixed and mastered in Md Stúdió (Sopron-hungary) by Schmiedl Tamás

Released 2012-03-23
Reviewed 2012-06-12

eyebeyondsight.com

Slovakiska band hör inte direkt till vanligheterna, åtminstone inte bland de som hamnar i vår brevlåda. Eye Beyond Sight är ett sådant band, ett Slovakiskt alltså och det är deras andra album vi nu stiftar bekantskap med. Det är ett album som försvann lite för mig varför recensionen är senare än våra recensioner brukar vara, men det har inte hindrat mig från att sätta mig in i detta album och dess styrkor och svagheter. Recensenterna runt om på nätet tycks ganska eniga i att detta band är ett ganska alldagligt sådant och saknar lite av egen identitet, de jämförs bland annat med Sepultura som flera recensenter liknar dem vid. Pressinformationen känns mest full med ingenting som intresserar mig och detta band kanske mest bara är fans av Sepultura och ett av de band som hoppas på att någon får upp ögonen för dem.

Thrash, groove metal med lite inslag av döds är hur de beskrivs i pressinformationen och kanske kan det sägas vara sant. Malande ganska långsam tung metall är vad vi erbjuds och ganska snart inser jag att detta band behöver arbeta mer med att hitta något som känns som deras eget, någon som gör dem till ett band att känna igen. De känns ganska mycket som vad som helst egentligen, föga spännande om man letar efter nya spännande grepp inom genren. De tio spåren bjuder inte direkt på någon större variation det tuggar på ganska mycket i samma stil från början till slut och efter 46 minuter tar allt slut utan att något egentligen skett från det att det inleddes.

Efter en stunds lyssning på detta känner jag mig ganska uttråkad, det är inte direkt dåligt och jag kan inte påstå att bandet bjuder på några fundamentala brister på detta album, det känns mest bara som att det inte tar sig någonstans och att det låter som allt annat. Inte dåligt på det sätt att du hellre borrar ett hål i skallen på dig själv samtidigt som du försöker svälja en Anakonda som nyligen ätit en febersjuk krokodilunge lätt kryddad med svartpeppar och salt, bara dålig fantasi. Även om jag inte är överdrivet road av detta album får jag väl erkänna att det är hyfsat okej och om du gillar band som går under etiketten thrash eller groove kommer du antagligen finna detta ganska roande.

Men som jag redan varit inne på, detta band skulle verkligen behöva finna en egen identitet för det finns verkligen ingenting i det de gör som känns nytt fräscht och spännande som det borde finnas i en ny bekantskap, nästan alltid finns något som du kan identifiera med bandet i fråga men inte Eye Beyond Sight. Denna identitetsbrist är deras största tillkortakommande för musikaliskt får jag definitivt tillstå att de är adekvata, så om det inte spelar någon roll att massor av band gjort det förr så bör du definitivt kolla upp detta band om du är imponerad av genrerna jag nämnt, annars vet jag att Massacre har bättre album i sin katalog och sedan finns det förstås andra skivbolag som har artister i sina kataloger.

Tre liknande band: Sepultura/Skinlab/Terror