Johan Nöjd - Bass
Johan Svensson - Drums

Released 2012-05-11
Reviewed 2012-04-08

endofseptember.net
ulterium records

Svenska bandet End of September släpper sitt debutalbum i maj i år och det är ett album med ett av de snyggaste omslag jag sett, dystert på ett positivt sett och ett vittnesmål om spännande musik. Ofta kan dock omslag och innehålla skilja väldigt mycket åt men End of September har inte bara snyggt omslag och bra namn, det är ett kvinnofrontat metalband dessutom, kan det bli bättre? Inte så värst om vi bara ser till förutsättningarna men vad det är på ytan kontra vad som sker i verkligheten, ibland till det bättre och ibland åt det andra hållet. Så vad är då End of September förutom ett band med kul namn och snyggt skivomslag?

Ett kvinnofrontat metalband, lite moderna inslag med kvinnlig sång, ett band som jag kommer att tänka på är One Without som påminner en del om End of September. Det är modern metal med lite mörka inslag som omslaget indikerar, sköna dystra stämningar går igenom ljudbilden på detta niospårsalbum som har ungefär 36 minuters speltid. Bra produktion tycker jag att de har och sångerskan har ganska skön stämma för att komplettera det hela. Det känns som en väl producerad skiva som vittnar om mer mognad än ett debuterande band, kort sagt sett till ljudbild och produktion är det en kvalitativ produkt.

Stämningarna på detta album är riktigt bra och ljudbilden imponerar väldigt mycket så sett till det är det ett väldigt bra album. Dock finns det ett annat problem med detta album, låtarna, låtmaterialet håller inte samma kvalité som ljudbilden. Därmed inte sagt att låtarna är dåliga för det är dem inte, snarare kanske en aning omogna eller kanske ofärdiga. Så för att vara en debut finns det mycket positivt med detta album, inte riktigt där man kunde hoppats att de skulle vara men det finns många positiva tecken för att det är något stort i antågande från detta band. Ett av de mest lovande bandet från Skandinavien för tillfället, och det är väl ett påstående från skivbolaget som stämmer ganska väl in på detta band för det känns som en lovande debut med mycket intressanta element men det faller inte riktigt på plats för dem med detta album.

Jag tror nog att ni gör gott i att minnas namnet End of September för att jag tror att vi kommer att få höra mer om dessa i framtiden, i alla fall om detta album är någon form av indikation. Så kanske inte det mest intressanta albumet för stunden men om man ser förbi vad de erbjuder nu och tittar på hur intressant ljudbild och stämning bandet lyckats skapa för detta albumet så blir bilden en annan och de ser ett band som kommer att lyckas väldigt bra så snart de får ordning på låtskrivandet och gör låtar som är lika minnesvärda som deras ljudbild och skivomslag.

Så ett album väl värt att köpa för ljudbilden och skivomslaget, synd bara att det inte kom någon riktigt minnesvärd låt från detsamma.

Label: Ulterium records/Triada
Tre liknande band: One Without/Evanescence/Lacuna Coil