Brian Waddell (bass according to Wikipedia)

produced by Devin Townsend

Released 2012-09-24
Reviewed 2012-09-30

hevydevy.com
insideout

Jag är inte den som faller för enkla knep eller berömmer när band gör samma sak gång efter gång och Devin Townsend är inte känd som den som brukar ägna sig åt sådana saker heller. Men på 'Epicloud' går det ganska snart upp för mig att herr stadsskick tagit ett antal genvägar. Och ändå är det fullständigt omöjligt att ogilla vad den galne kanadensaren lyckats röra ihop i sin gryta.

Aj lööööve juuu, aj niiid juuu, ajve ålvejs bin aravnd juuu… ja så börjar 'Epicloud' efter att introspåret Effervescent med sina gospeltoner tagit 'Epicloud' in på första riktiga spåret True North och det är verkligen en otroligt udda början på en hårdrocksplatta. Först en gospelkör och sedan en kraftigt mixad kvinna som ropar att hon älskar mig, behöver mig och alltid varit omkring mig. Men det är också en fantastiskt bra början. En av de bästa starterna på en skiva jag hört i år. Tyvärr stannar spåret upp dryga minuten in och True North blir i slutändan inte en särskilt rolig låt när allt kommer omkring. Och när allt kommer omkring känns faktiskt inte heller 'Epicloud' som en särskilt intressant skiva. Den är bra första gångerna jag spelar den. Jag hör Townsends alla billiga och redan beprövade knep komma i en aldrig sinande kavalkad men jag tycker att han ändå får ihop albumet bra till en början. Saken är bara den att det inte håller i längden. När allt kommer omkring är det en ganska tråkig skiva.

I grunden av Devin Townsends musik finns alltid en plattform av någonting riktigt djupt och sofistikerat. Det är inte alltid hans Frank Zappa-tokigheter verkligen når hela vägen ut igenom högtalarna men de finns ändå alltid där, hur mycket han än dummar ner musiken för att den ska bli begriplig för hårdrocksmassan som inte ens vet innebörden av ordet sofistikerat. På något sätt känns dock den mesta av hans musik alltid en aning bekant om man hört något han släppt tidigare, nästan oavsett vad det är man hört av honom. Devin Townsend Project har varit Townsends huvudsyssla de senaste åren med fem utgåvor på dryga tre år, samtidigt som hans andra band och projekt stått stilla. Nästa år kommer ytterligare en skiva och i den takt Townsend släpper album måste jag nog säga att han ändå håller förvånansvärt hög kvalité på sina utgåvor, men tänk då hur bra det hade kunnat varit om han kanske minskade utgivningstakten en aning och bara släppte A-materialet? 16 studioalbum på 16 år och utöver det 5 album med Strapping Young Lad parallellt med dessa (dessutom 2 liveutgåvor och 2 EPs, för att inte ens nämna alla andra projekt han haft ett finger med i spelet på). Inte ens Beatles var så effektiva med att släppa material och de hann med att göra 12 studioalbum och 13 EPs på nio aktiva år, vilket är galet mycket!

Då och då har Devin verkligen fått till fantastiska album genom åren och då och då är den här skivan också fantastisk även efter den hunnit sjunka in som tjatig och tråkig i mitt recensentöra. Jag verkligen älskar vissa spår på den här skivan och av extremt olika skäl också. Det är liksom inte bara den radiovänliga hitpotentialen i låten Save Our Now, utan psykadeliska toner i pekfingervalsen Lessons, de hårda gitarrerna i spåret Kingdom och Devins skrik i More! Men samtidígt har vi deja-vu upplevelser på löpande band också från flertalet av hans tidigare skivor. Det är inte bara att han gjort en nyversion av låten Kingdom (från 'Physicist') utan jag skulle kunna punktreferera en hel del andra saker på 'Epicloud' också tillbaka till äldre utgåvor om jag nu bara orkat. Samtidgt känns det inte nödvändigt att säga exakt vilket stycke som är taget varifrån, det känns som det räcker att säga att den som känner till Devin kommer känna igen sig. Desto mer roligt tycker jag det är att nämna att avslutningsspåret på originalutgåvan (Angel) har stulit sitt gitarriff från öppningslåten i Final Fantasy 7. Intressant va?

'Epicloud' är absolut inget dåligt album, det är till största delen faktiskt ett väldigt vackert album. Det är mycket stora, grandiosa körer över hela albumet, spännande elektroniska gitarrer och intressanta påhitt. Men det blir ändå en aning tråkigt i långa loppet. Det känns för enkelt, för snabbt ihopslängt och fyllt med färdiga riff som Townsend snarare bara mixat in från tidigare skivor snarare än gjort här och nu (även om det troligtvis naturligtvis är gjort där och då). Jag gillar albumet, men jag älskar det inte. Jag tror Devin Townsendfans kommer känna lite som mig att det blir lite för likt tidigare skivor, även om det är ett i grunden annorlunda album med en del guldkorn. Och jag tror de som kommer gilla skivan bäst är de som aldrig hört Devin tidigare. Ett starkt godkänt blir det - 'Epicloud' är måhända en aning tråkig, men också riktigt bra!

Label: HevyDevy/InsideOut
Tre liknande band: Strapping Young Lad/Meshuggah/Tesseract