Recorded by Sebb Camhi at ArtMusic Studio in Nice, France
Mixed by Mikko Karmila and mastered by Mika Jussila at Finnvox Studios, Finland
Logo, cover artwork & graphic design by Eric Philippe

Released 2012-08-24
Reviewed 2012-12-15

darktribe.fr

Franska kvartetten Darktribe släppte för ett tag sedan sitt första album som går under namnet Mysticeti Victoria vilket förstås vittnar om power metal med episka inslag och allt det där. Och kanske är det ett medeltida drama som gömmer sig där bakom kulisserna, kanske är det något annat finns där under vattenytan i det sjunkna templet. Kanske en bläckfisk eller något betydligt mer oroväckande som en sjunken atombomb av tegelpannor av brons från bronsåldern. Svarta meteorer och så vidare är vad vi får stifta bekantskap med när vi sätter igång att lyssna på låtarna men vad är det vi får när det musikaliska.

Power metal med vissa symfoniska undertoner och en episk karaktär, dramatiskt och melodiöst kan man också beskriva det som. Kanske inte så tungt men med ett ganska stort djup i stilistiken vilket kan tillskrivas de progressiva element som förekommer i bandets musik, dock inte sådär i överdrivet stora kvantiteter. Sången känns ganska anonym kanske för att vissa recensenter tydligen kan finna likheter med ett femtal olika sångare på samma gång vilket göra att det måste vara ganska anonymt. Albumet är hyfsat varierat och de 53 minuterna känns väl inte överdrivet jobbiga att ta sig igenom men albumet är ändå lite grann i det längre laget.

Ett ganska bra album vill jag nog säga att det är, kanske ingenting som kan skrivas in i musikhistorien bland dess stora namn. En stunds schysst underhållning är vad det är men det är också allt det är, ingenting direkt överväldigande är det vi får här. Det är väldigt snyggt producerat och välgjort men det saknas det där riktigt vassa hitspåret och den där känslan av att det är något speciellt man lyssnar på vilket gör detta till ett sådant där bra album som går lite grann obemärkt förbi.

Fransmännen bjuder oss på en bra debut som har en del intressanta element men nog skulle de behöva trampa lite mer utanför stigarna för att stå ut i den uppsjö av power metal som redan finns i världen och den som släpps varje år. Så om du redan är såld på symfonisk power metal kanske du kan uppskatta detta, annars har jag hört ett gäng mer intressanta album i denna genre detta år.