Michele Finadri - Drums

Maurizio „Tachy“ Fracchetti - bass

Mix and Mastering by Maurizio “Tachy” Fracchetti at Mago Studio, Italy
Cover artwork by Jan Yrlund /Darkgrove Design

Released 2012-06-29
Reviewed 2012-09-08

Debuterandes med biodöd (dvs biologisk och inte biograf) försöker italienska kaosteorin att charma de som gillar den thrashiga metallen, jag kan dock garantera att logotypen inte kommer att charma någon för den är inget vidare. Omslaget är däremot snyggt om man kan bortse från typsnittet på titeln och bandnamnet förstås. Annars låter ju Chaos Theory som namn ganska intressant, kanske dock inte som ett band som ska hålla till i den så kallade thrash metal genren även om de marknadsförs som att de innefattar även influenser av metalcore och thrashcore vilket förstås bara är nya ord för att de ska ha blandat in lite element av hardcore i sin musik. De ska tydligen ha rönt stort intresse och positiva recensioner för in självbetitlade demo, något som lett till att Massacre plockat upp dem för att släppa debuten.

Thrash metal punkt och slut, det är vad det handlar om, varken mer eller mindre. Tänk band som till exempel Exodus eller varför inte europeiska thrashare som Kreator och du träffar mer eller mindre tjurens öga när det gäller att föreställa dig vad du kommer att få höra på dessa italienares debutalbum. Det är ett kort och koncist album med speltid på just över trettio minuter vilket bör garantera att du inte bör tröttna på albumet under dess speltid, jag säger bör eftersom någon som hör extremt mycket thrash metal kommer att känna igen sig redan från början. Bandet bjuder egentligen inte på något avvikande utan spelar klassisk lätt aggressiv thrash metal med god energi och kraft, det är dessutom kompetent producerat med en traditionell men ändå modern ljudbild. Egentligen inga konstigheter när det handlar om hur bandet låter, thrash metal helt enkelt.

Jag måste erkänna att jag har svårt att ställa mig särskilt entusiastisk till detta, det låter bara som något gjort av något band ur det gamla gardet. Lite grann som ett hyllningsband som valt att skriva egna texter, visst det är bra gjort och det är inget fel på låtarna som låter ganska bra men i slutändan finner jag mig själv bara funderandes över vad anledningen faktiskt var. Visst jag ska inte såga det även om det skulle vara frestande att ge det en trepoängare för bristen på en egen ljudbild. Det är ändå så pass bra att det är schysst att lyssna på och du kommer säkert som thrashare inte bli besviken om du skaffar detta album för onekligen har de kompetens även om de arbetar en hel del med beprövade knep.

Ja måste dock ändå säga att det är ett rätt bra album, det finns inga spår som är direkt dåliga, kanske dock inte heller något riktigt hitspår vilket kan vara en bidragande orsak till att man istället fokuserar på hur likt en standardmall för genren det faktiskt är. Inget ont om Chaos Theory men om de i fortsättningen kanske kan inrikta sig på att ta ett litet steg ifrån genrehyllandet och fokusera på att skapa bra egen musik tror jag alldeles säkert att de kommer att kunna bli ett väldigt bra band. Onekligen är de bra på att skapa musik enligt instruktionerna, kanske kommer deras musik i paket liknande de som skitmöblerna från Ikea kommer vilket gör att det bara är att följa instruktionerna på det kryptiska pappret så har man en färdig produkt full med defekter när man gjort klart allt. Dock måste man säga att om Chaos Theorys musik kommit i sådana paket så är leverantören definitivt bättre än Ikea, kort och gott kan man säga att Chaos Theory följer instruktionerna för thrash metallen och de gör det till punkt och pricka på ett väldigt bra sätt.

Allt svammel ovan betyder att Chaos Theory är bra men bidrar egentligen inte med någonting som känns nytt eller spännande.

Tre liknande band: Exodus/Slayer/Kreator