Artwork by H.E.W. Design

Released 2012-04-22
Reviewed 2012-04-27

bleedingutopia.com
soundcloud
wormholedeath

Blödande utopi, det låter ju spännande, ett intressant skivomslag har de åtminstone lyckats sätta på sitt album. Det är ett omslag som väcker vissa funderingar vilket alltid måste ses som någonting positivt. Demons to Some, Gods to Others heter deras första riktiga album och det släpps av WormHoleDeath. Onekligen finns det mycket på ytan som ser verkligt spännande ut men som jag sedan långt tillbaka lärt mig så kan man inte döma en skiva efter utseendet för det kan ofta vara bedrägligt. Annars vet jag egentligen ingenting om dessa svenskar, mer än att de albumdebuterar.

Musikaliskt talas det om svärtad thrashmetall, jag skrev nyligen om ett band som heter Armageddon som också beskrivs så vilket får mig att tro att den genren är ganska bred för dessa band är inte direkt lika varandra. Kanske kan vi kalla det förruttnad thrashmetall bara för att åskådliggöra en skillnad. Ganska aggressivt och tungt men med en tydligt melodiös underton, sången får mig att tänka på verktygslådan och ett visst slipinstrument man använder innan man tar till filen. Det finns dock lite överraskande klarsång mitt ibland allt, kanske för att addera en känsla av variation som jag tycker annars lyser ganska mycket med sin frånvaro under de nästan 48 minuter som albumets tio spår fortlöper. Annars tycker jag att produktionen och bandets insats är ganska bra, finns inget att argumentera mot när det gäller kvalitén på den saken.

Så, är detta någonting att spendera sina surt förvärvade pengar på? Ingen aning faktiskt, det beror på vad du har för musikalisk preferens antar jag. Personligen bekänner jag mig inte till fansen av detta band då jag tycker att deras musik känns ganska intetsägande, vi har hört den förr, sången är tragisk och det bestående intrycket är ett av oväsen snarare än något överdrivet positivt. Det blir svårt att hetsa upp sig över vad som strömmar genom hörlurarna eller högtalarna för den som väljer sådana, inte kanske främst för att det är lika uselt som Volvos designavdelning för så dåligt kan inget vara, utan kanske främst för att det känns som att jag hört det förr och eftersom jag inte direkt gillade det då, varför skulle jag gilla det nu? det är kanske inte direkt dåligt men inte heller direkt bra, kort och gott är det ett album som inte intresserar mig.

Nej, Bleeding Utopias debutalbum tilltalar mig lika mycket som bränslesnåla bilar gör, dvs inte alls och jag föredrar att lägga detta album åt sidan nu så att jag kan koncentrera mig på något mer intressant. Förmörkad thrashmetall är inte direkt min grej även om jag gillade tidigare nämnda Armageddonalbum, detta gillade jag dock inte alls - där satt den.

Label: WormHoledeath/Aural Music Group
Tre liknande band: Loch Vostok/Kreator/Skyfire