Alberto Garcia- guitar

Letters From Alaska (2009)

Recorded and mixed in The Metal Factory Studios byAlex Cappa
Mastered by Brett Caldad-Lima & Erik Monsonis

Released 2012-01-27
Reviewed 2012-07-04

Deras värld brinner och de har ett galleri för misstagskonst som de nu erbjuder världens musikfanatiker helt gratis genom Bandcamp, nåväl du kan betala precis vad du önskar för EPn som har ett ganska spännande omslag. De är ett spanskt band As My World Burns och att hitta information om dem var ungefär lika enkelt som att utföra hjärnkirurgi på ett lammyngel. Men de har bandmedlemmar och deras EP består av sju spår som fått ganska intressanta titlar, precis som albumet har och man kan tänka sig att det skulle vara lyckat om det musikaliskt kan mäta sig med titlarna. Mistakes Art Gallery är bandets andra skivsläpp som följer 2009-års Letters to Alaska och om jag bara tittar till den uppfattning bandet ger nu kontra då är det definitivt en utveckling men jag har inte hört debuten så jag kan förstås ha helt fel.

Det är klurig musik som av vissa verkar kallas post-hardcore eller något sådant och det kanske är rätt för det har en del aggressiva tendenser med vrålande men också en del klarsång och ganska medryckande musik även om det inte direkt finns refränger som är direkt medryckande. Produktionen är ren, modern och snygg precis som man kan förvänta sig av en professionell musikalisk produktion idag. Det är fyndigt och ändå relativt oförutsägbart men samtidigt bryter det inte direkt någon ny mark vilket gör det till lite av en paradox men också till något som kan tilltala fans av så kallad post-hardcore. Lite progressivt tycker jag nog också att man kan kalla denna sex spår, tjugosjuochenhalv minut långa EP.

Jag tycker detta är en bra EP, jag har gillat att lyssna på den då den känns välgjort med intressanta musikaliska kompositioner. Samtidigt är det lätt att ta till sig och det känns hyfsat spännande utan att för den del kännas skrämmande och nyskapande. Omslaget är också positivt precis som låttitlarna, så överlag tycker jag att denna EP är riktigt trevlig och att As My World Burns är en intressant ny bekantskap även om jag inte direkt gillar deras bandnamn eftersom det dels är för långt och dels känns helt fel med tanke på bandets musik.

En bra EP med fyndiga låttitlar och lika intrikata låtar, definitivt en väldigt bra EP som lovar gott inför en möjlig framtid för bandet. Det finns några saker de skulle kunna förbättra som att skapa ett par låtar som ger ett lite mer distinkt intryck, vrålandet är lite enformigt och ibland är inte klarsången sådär jättebra. Så det är väldigt bra men det finns samtidigt en del att förbättra vilket indikerar att det finns väldigt god potential hos detta band. Definitivt inte ett galleri av misstag detta album, kolla in deras bandcamp om ni önskar införskaffa er denna trevliga EP vilket jag varmt rekommenderar.

Label: Self Released
Tre liknande band: At the Drive In/Fugazi/Bullet for my Velentine