Risha Eryavac - bass

Producer James Murphy
Artwork by Pär Olofsson

Released 2011-07-29
Reviewed 2011-08-07

nuclear blast

Amerikanska World Under Blood släpper sin debut kallad Tactical, ett album som förärats ett väldigt stiligt omslag får man ju faktiskt tillstå. Annars kan man ju fråga sig vad det är som är så taktiskt med att kalla sitt band World Under Blood, jag måste säga att de har ännu ett av dessa löjliga bandnamn. World Under Blood, värld under blod, låter moget och fyndigt eller hur? Men det är inte bandnamnet som är huvudspåret i denna recension som blir mindre blodig än man skulle kunna tro vid första anblick.

Dessa amerikaner spelar en form av melodiös dödsmetall som bär spår av både den moderna tvåsångardödsmetallen och den floridianska skolan, det är tydligt att de har haft melodierna i väldigt stor åtanke och de varierar till och med sången från vrålande till klarsång även om övervikten är på vrålandet. Det är tydliga melodiösa slingor och inte alltför mycket tuggande stentunga riff, ändå är det väldigt tungt. Materialet är hyfsat varierat och bandet blandar klassiska extremmetallslingor med en mer modern inriktning och överlag är det förvånansvärt mycket klara och rena gitarrslingor för genren. Albumet har en modern ljudbild och har producerat väl för att få fram densamma vilket skapar ett bra fokus på låtarna snarare än produktion och ljud. Den utgåva jag fått nöjet att titta på innefattar åtta spår och trettiotre minuter musik, det finns dock ett coverspår av Megadeth kallat Wake up Dead listat som spår nio på många håll och om det ändå inte vore nog finns också ett iTunesbonusspår som är en cover på Malevolent Creation och med de två får vi 40 minuter vilket känns som en acceptabel längd i de flesta fall.

A God Among the Waste har jag läst kan spåras ända tillbaka till 2006 men också till inledningen av detta album, en bra inledning är det dessutom med mycket energi men också en intressant refräng med klarsång blandat med vrål och ett väldigt spännande sound, en väldigt bra inledning helt klart. Jag måste säga att jag ändå blev positivt överraskad av detta album då de flesta låtarna är väldigt bra och medryckande, dessutom känns albumet våldsamt tungt vilket dödsmetall förstås ska göra, en riktig dödsmetallskiva skulle jag vilja kalla det då jag inte direkt hört mycket som kan sägas vara tyngre än detta. Jag skulle säga att om du inte är redo kommer du tappa andan till följd av tyngden bandet levererar på detta album som känns precis lagom i längd med sina åtta spår. Det finns ett flertal schyssta spår men jag tror inledande spåret A God Among the Waste och Purgatory Dormitory är de två finaste.

Jag tror att om du gillar dödsmetallmusik är jag ganska säker på att du kommer att älska detta album, då det har precis allt man kan tänka sig att god dödsmetall ska ha. Jag tycker att det är ett vasst album, ett knytnävsslag i magtrakten och ett energiskt, brutalt uppvaknande om man väljer att ha det som väckarklocka. Om jag inte nyligen hade recenserat Deadend In Venice så att jag visste hur bra deras debut var hade jag nog funderat kring om inte detta var årets bästa dödsmetalldebut. Det är egentligen bara en sak jag saknar, någonting med riktig hitkänsla och något som verkligen står ut för alla låtar är ungefär jämbördiga på albumet vilket gör att det är svårt att ta med sig någonting bestående när det tar slut vilket också leder till att man inte tänker lika snabbt på att man borde spela det albumet när det är dags att spela något.

Överlag dock ett väldigt bra album, en debut som lovar mer vill jag lova och något som bör tilltala alla fans av dödsmetall.

Label: Nuclear Blast
Tre liknande band: Morbid Angel/Hate Eternal/Decrepid Birth