Lars Säfsund – vocals
Robert Sall – guitars, keyboards
Herman Furin - drums

Artwork (2008)

Released 2011-08-26
Reviewed 2011-08-27

Sverige verkar onekligen vara en god plats om du söker efter musik som faller inom ramen för vad som kallas AOR, eller melodiös rock för den som gillar en sådan term. Jag vet inte hur många av dessa band/artister från vårt avlånga land jag stött på under detta år och jag har inte för avsikt att räkna heller, Work of Art är ännu ett sådant band och deras debut från 2008 kallad Artwork (mycket fantasifullt) har mottagits väl av de flesta och nu några år senare är de alltså tillbaka med ett nytt album som kallas In Progress. Det kanske borde innebära att vi har att göra med ett konstverk i processen att bli ett sådant.

AOR skrev jag tidigare och det är precis vad det handlar om, varken mer eller mindre. Välproducerad rockmusik med polerade melodier, klämmiga refränger, keyboards enligt konstens regler och de gitarrmelodier vi känner från AOR. Jag tycker att man nog kan säga att det handlar om musik enligt föreskrivna regler för AOR-genren, eller enligt AOR For Dummies eller AOR 101, helt enkelt precis enligt alla gängse regler. Work of Art kan knappast beskrivas som Picasso, Dali eller Van Gogh, de är knappast de som tar konsten till nya dimensioner eller kapar öron för sin konst. Kort sagt är de ett band som låter som genren bör göra, tänk Toto, Journey eller något liknande. Närmare en timme får du spendera lyssnandes om du har för intention att höra hela In Progress, tolv spår är vad bandet valt att placera på detta album, ett album med ett intetsägande skivomslag och lika intetsägande titel.

Jag snubblade över en recensent av detta album som påstod att inledande Rain var det bästa AORspåret från 2011 vilket är lika mycket skitsnack som att säga att falukorv är en råvara. Många recensenter har till min förvåning varit extremt positiva till detta album och jag undrar vad de ser som jag inte ser. Jag har försökt lyssna efter storheten men allt jag hör är bra och välgjord AOR helt enligt gängse regler, varken mer eller mindre. För mig känns det som att spåren lika bra kan ha varit från en skiva från Journey, Toto eller något annat AOR-band, det känns för mig som jag har hört det förr och oftast betydligt bättre. För mig är In Progress ett album som placerar sig precis mitt i skalan, bra men knappast spännande, nyskapande eller intressant på riktigt. Jag ska dock tillstå att ljudbilden är riktigt bra samt att videospåret Epic Fail är ett väldigt bra spår.

För mig är detta album bara ett sådant som passeras, det är inte ett album som skapar ett bestående intryck och knappast ett album som står för någonting unikt i en genre som existerat under många år och givit upphov till mängder av album som låter precis som In Progress.

Work of Arts senaste alster kanske är vad titeln indikerar men om så är fallet varför låta världen få se det nu och inte när det är klart? det är för mig ett album som sätter fingret på genren genom att göra musik helt enligt formatet, helt utan känsla av egen identitet och helt utan att tillföra någonting nytt. Därmed inte sagt att det är dåligt, tvärtom. In Progress är ett bra album men vi har hört det förr och om vi har AOR-skivor i vår samling redan finns det ingen anledning att fylla på med ännu en för det är vad detta album är: ännu en AOR-skiva, den tillför absolut ingenting vi inte redan hört.

Label: Frontier Records
Tre liknande band: Toto/Journey/Giant