Joey Sturgis - production, engineering, mixing, mastering, programming, keyboards
Paul Romano - artwork

Released 2011-09-16
Reviewed 2011-11-30

wecameasromans.com
nuclear blast

Vi kom som romare, det kallar sig detta amerikanska band som precis som sina landsmän i som malar till flammor inte förstått att man inte kan ha för många ord i bandnamnet. De släpper nu sitt andra album som också har en lång titel, både långt bandnamn och lång titel. Det är inget jag tycker speciellt mycket om när jag ska skriva om ett band, men det är ju musiken som spelar mest roll och dessa amerikaner som inte direkt begåvats med det snyggaste albumomslag jag någonsin sett spelar så kallad metalcore eller något i den stilen om vi ska tro den information vi fått tillgodose oss. Vad som dock särskiljer dessa romarwannabees från andra metalcoreband är att deras låttexter har positiva budskap, de sjunger om kärlek och så vidare vilket förstås är en kul omväxling men positiv lyrik kan förstås inte ensamt bära ett album.

Metalcore är ett ord som frekvent förekommit redan nu i denna text och det är en genre som man kan benämna detta band med, de blandar vrålsång med klarsång och de har en aggressiv underton som dock lättas upp och görs mer melodiös med hjälp av de frekventa keybaords och synthar som bandet använder. Väldigt klar och tydlig ljudbild har bandet och deras musik är ganska hård men samtidigt väldigt kommersiell, jag menar denna genre börjar allt mer översvämmas av diverse olika band från diverse olika platser eftersom det gått bra för vissa och det kommer att bli allt svårare för dem att kunna hävda sig i en allt mer översvämmad genre. We Came as Romans kan inte sägas direkt sticka ut på något sätt utan deras musik låter väldigt mycket som övriga band i genren med en vrålare och en klarsångare, ingen av dem med något direkt unikt i sin röst. Tretton spår och lite över femtio minuters musik är vad bandet bjuder på, och en sak ska sägas om denna musik och det är att den ger en kvalitetskänsla.

Jag tycker att detta album som jag inte orkar namnge är ganska okej, ingen av låtarna suger apa så det kan alltid ses som positivt. Bandet har en del schyssta melodier och sådär så mot den saken har jag heller ingenting att invända. Jag måste också säga att det är en generellt sett positiv känsla att lyssna på detta album, genomgående välgjorda låtar och en väldigt bra produktion ger en positiv känsla.

Det positiva upphör dock där vid det generellt positiva, det finns inte ett spår som gör något speciellt, första spåret är det bästa men det är inte direkt något lysande världsförändrande spår, dessutom tycker jag att bandet är bra men de kan knappast sägas erbjuda något som överväldigar. Ärligt talat är det svårt att komma på speciellt mycket att säga om detta band eftersom deras musik inte erbjuder något som vare sig är nytt eller spännande så ärligt talat är bristen på originalitet bandets stora problem.

Kort och gott är detta en vägjord men inte direkt nyskapande skiva, ett kompetent men till synes idéfattigt band kan de också benämnas som dessa herrar som dyker upp som romare i din stereo. Så en bra produktion som saknar låtmaterialet att göra den verklig rättvisa men ändå hyfsat bra.

Label: Nuclear Blast/ADA Nordic/Warner
Tre liknande band: The Plot In You/Asking Alexandria/Like Moths to Flames