Rafał Konopka – sound engineering assistant
Zbigniew M. Bielak – cover art, layout

Released 2011-08-12
Reviewed 2011-09-06

vader.pl
nuclear blast

Vader var en gång i tiden den polska pansarvagnen som invaderade resten av Europa och satte den röd-vita polska flaggan i land efter land som de tog sig in i. Under tidiga 00-talet kom dödsmaskin efter dödsmaskin från Polen och försökte åstadkomma någonting liknande med sin musik tills scenen blev proppfull av polska death metal band, vilket slog hårt mot dem allihop. Vader är fortfarande metalvarumärket från Polen – säg metal och Polen och nio av tio säger Vader, men sedan bandets trummis Doc hamnade i så stora drogproblem att han inte fungerade som medlem i bandet längre har det stagnerat en aning för bandet med album som dundrat på i samma spår som tidigare och en publik som inte längre växer så det knakar. Senast jag köpte en skiva med bandet var 2002, den då nya ’Revelations’. Nu är bandet tillbaka och med nästan 30 år som band på nacken, även om bandets första tio år spenderades utan album, börjar de bli en av veteranerna inom dödsmetall. Nio studioalbum, två livealbum, två best-of album, sex EPs, fyra videoutgåvor och sex singlar samt 12 musikvideos har det blivit sedan 1992 då första albumet släpptes. Frågan är om det finns så mycket nytt att hämta från detta band fortfarande?

’Welcome to the Morbid Reich’ består av 12 spår och 37 minuters speltid. Sedan förra studioalbumet är det bara två medlemmar som står kvar i bandet och huvudfokus ligger naturligtvis på den som grundade bandet – ”Peter” Piotr Wiwczarek. Rösten, gitarren och på detta album även handhållare av basen. Sångmässigt låter Peter precis som han alltid gjort – som en hickande groda som slagit knut på tungan. Han har en enformig och tråkig röst som inte ligger långt ifrån det mörka registret av en öl-rap. Musiken är som vanligt pansarvagnsliknande med vrålande distade gitarrer ovanpå. Dödsmaskinen rullar absolut igen.

Ska vi gå in på det negativa är det mest uppenbara som slår mig trummorna, som låter matta och intetsägande. Det finns ingen riktig poäng med dem, känns det som – istället upplever jag trummorna som allt för sammanflytande och stillastående – likt en sandal som ingen har på sig. Vader brukar normalt sett imponera på trummorna, men här låter det faktiskt riktigt ointressant istället. Rytmsektionen i allmänhet känns ganska idéfattig, som att de bara tagit inspelningsbanden från de tidigare skivorna och lagt på nya ledinstrument och sång. Det enda som räddar det från att bli allt för fruktansvärt enformigt är ledgitarrerna. Här finns det melodier och de känns mer välorganiserade och strukturerade (vilket är positivt) än rytmgitarrerna, basen och trummorna – även om de ibland kastas in i musiken väldigt slumpartat, känns det som.

Det finns även några spår med lite keyboards, främst då introt Ultima Thule och introt för sista spåret - They Are Coming. Personligen får dessa spår mig att osökt tänka på Dimmu Borgir mer än Vader, bedöm själva om ni ser det som positivt eller negativt. Min känsla efter att ha lyssnat på dessa trettiosju minuter är ”hur fan kan de INTE lyckas att göra en skiva som är intressant ens 37 minuter?”. Jag har spelat igenom skivan tio gånger och jag känner mig bara mer och mer less på skivan för varje gång jag hör den. Det kommer från någon som äger flera album med Vader, så kom inte och döm ut mig som någon som inte förstår bandet.

Tyvärr måste jag säga att som med den mesta andra Polska death metal som fortfarande försöker ta över Europa och skapa sitt egna tredje rike har tiden tickat ut för Vader. Det finns helt enkelt inte mer att mjölka ur dödsmaskinen – det blir inte bättre än så här och vill vi höra något som låter så här har vi redan ’Litany’ och ’Revelations’ och alla andra album mellan dem och detta som redan låtit ungefär likadant. Det verkar som att det var så långt Vader kunde utveckla sig själva – allt efteråt har bara varit bonus för de som gillade det. Inte lika kul för de som vill höra utveckling.

Label: Nuclear Blast
Tre liknande band: Ektomorf/Dies Irae/Behemot
Read in english