2009 Celebration
2011 Into the Wild

Producer Mike Paxman

Released 2011-09-23
Reviewed 2011-09-14

uriah-heep.com

För alla Heepfanatiker blir onekligen 2011 ett roligt år med först den finfina Into the Wild som vi fick tidigare i år och nu kommer Live in Armenia som är en inspelning av bandets första besök i detta för hårdrock obskyra land, kommer som CD och DVD och även på 2LP har jag förstått, förstås har vi bara fått ta del av musiken och inte filmen. Med Armenien har Uriah Heep nu spelat i 53 länder runt om i världen och ska jag säga över 30 miljoner sålda album och fina framgångar och motgångar genom en lång karriär. Jag brukar ju alltid säga att livealbum för signifiera någonting speciellt och vad kan vara mer speciellt än att spela för första gången i ett udda land under sin jubileumsturné, bandet spelade in detta 2009 under sin turné för att fira 40 år. Det tycker jag låter som ett speciellt tillfälla som kan vara värt att föreviga för alla fans, eller?

Om ni inte vet hur bandet låter finns det två videos i botten av denna recension och om inte det duger så finns det en länk till vänster som pekar till Into the Wild om ni nu önskar en mer utförlig beskrivning. Jag tänkte inte gå in så mycket på den saken här nämligen, jag kan börja med att nämna att ungefär hälften av låtarna på denna konsert faktiskt kommer från det senaste studioalbumet bandet hade släppt då, Wake the Sleeper och sedan varvas de låtarna med klassiker som Look at Yourself, Gypsy, July Morning, Sunrise och Lady in Black för att nämna några. Femton spår är vad vi får till hands att sätta tänderna i, en och en halv timme tar det att spela alltihop. För att vara en liveskiva har de en imponerande ljudbild utan att kännas studiofierad, man får känslan av att publiken avnjuter konserten också, känslan när de känner igen hitlåtarna är riktigt kul. Jag skulle vilja säga att det är en produktion som känns levande och samtidigt har ett väldigt bra ljud så att man inte stör sig på en taskig liveupptagning.

Det känns som att bandet är i högform, musiken utstrålar en stor energi och Bernie Shaws röst är riktigt stark på detta album också, han lyfter verkligen materialet det där extra steget. Jag måste säga att som icke-fan av liveskivor så tycker jag ändå att detta är en riktigt bra sådan, kanske den bästa jag hört sedan Live on Earth (med Star One) som är den bästa jag hört. Låtarna är riktigt bra och framförandena är fantastiska och om någon kommer och säger pensionärer eller något i den stilen, prova visa upp samma energi som detta band gör, frågan är om de inte är i bättre form än många av de yngre banden i dag. Imponerande album är i alla fall vad det är.

Det finns ingen ursäkt för den som är fan av Uriah Heep att inte köpa detta album eller DVD, ingen ursäkt alls, det finns för övrigt ingen ursäkt att inte göra det för dig heller. Just det, du bör faktiskt göra en notering i kalendern om den 23 september och sedan se till att införskaffa detta album, du kommer inte att ångra dig.

Nej, nu tänker jag inte skriva mer, jag ska lyssna på Uriah Heeps nya liveskiva utan störande inslag.

Label: Frontier Records
Tre liknande band: Ken Hensley/Vengeance/Demons & Wizards